Vanaf 2019 rijdt op het spoor Leeuwarden-Groningen deels tweemaal daags een door waterstof aangedreven trein. Deze pilot, tussen Groningen en Zuidhorn, zal een langdurig karakter dragen.
Gedeputeerde Fleur Gräper van Groningen wil wat betreft de mobiliteit naar zero emissie. ,,In onze provincie hebben we weinig bovenleidingen, eigenlijk alleen tussen Groningen en Haren. Dan liggen er twee keuzes. Je kunt meer bovenleidingen gaan aanleggen. Dat kost 600 miljoen, maar die leidingen gaan er niet komen, is mijn voorspelling. De tweede optie is investeren in het materiaal. Dus kijken we naar de waterstoftrein, maar het mag ook een batterijtrein zijn. Die optie moeten we verder versterken en aanjagen.’’
Er is al een samenwerking met Nedersaksen waar nu al een pilot rijdt in het Duitse Salzgitter, een stad in de buurt van Hannover. Vorig jaar bestelde vervoersautoriteit LNVG in Nedersaksen veertien waterstoftreinen bij Alstom. Vanaf eind 2021 rijden ze op het traject van Buxtehude tot Cuxhaven, is de planning.
De eerste stap is de twee weken volgend jaar tussen Groningen en Leeuwarden, de tweede een langere pilot van de pendel tussen Groningen en Zuidhorn in de ochtend en in de avond. De trein vertrekt vanaf een apart spoor zodat je hem ook echt goed kunt testen.’’
LC
Arriva is niet enthousiast
Daarentegen is Arriva, die veel van die noordelijke dieseltrajecten exploiteert, vooralsnog niet enthousiast. Het bedrijf wil graag de vervuilende dieseltreinen vervangen voor minder milieubelastende exemplaren, maar kiest daarbij liever voor elektrische voertuigen. Het Dagblad van het Noorden schreef afgelopen november; „Een trein op waterstof is futuristisch”, verkondigde directeur Anne Hettinga van Arriva op de noordelijke Klimaattop. „Ik zie het de komende twintig jaar niet gebeuren. Arriva doet liever dingen die nu kunnen.”