Uiteindelijk is de reclameverordening door de raad. Na drie vergaderingen er aan geweid te hebben, iedereen zijn zegje heeft gedaan, verkiezingsretoriek of niet, kan de belasting geheven worden. Wat er precies gebeurt is, is onduidelijk maar het heeft als gevolg gehad dat er een achterstand van twee maanden is ontstaan in het geven van inhoud aan de stichting die de gelden beheerd.
De personen die drie en een half jaar lang de voorbereiding hebben gedaan voor dit plan hebben gedurende dit proces moeten besluiten op te stappen. Niet alleen is zo een achterstand ontstaan maar ook is er nu sprake van een “kreupele” Zakenkring. Tijdens de ALV gisteravond zijn er wel mensen opgestaan om in het bestuur plaats te nemen maar zij zijn niet overtuigd van zichzelf om voorzitter te zijn. De rol die Abbe Borger de afgelopen periode vervulde is er een met veel facetten. Overleg voeren met de gemeente en daarbij de belangen van alle winkeliers behartigen is daar een van. Het nieuwe bestuur heeft als eerste taak zich te buigen over wie het voorzitterschap moet vervullen. Daarnaast zal het een nieuwe invulling aan het lidmaatschap van Zakenkring Zuidhorn dienen te geven. Immers de geldstroom voor activiteiten, verlichting etc. is nu geborgd via de reclamebelasting. Om zich te onderscheiden en het aantrekkelijk te maken om ook lid te worden van de kring lijkt de Sinterklaas stempelactie niet voldoende. Goed communiceren over wat de Zakenkring voor de ondernemer kan betekenen is geboden.