Een simpel plan, goed doorwrocht, alle voors en tegens besproken en problemen getackeld. Na twee en een half jaar indienen als verordening en als het aangenomen wordt niet tevreden zijn. Het kan verkeren.
De raad had er twee vergaderingen voor nodig en maar liefst 6 amendementen en 1 motie om de invoering van € 400,- reclamebelasting per bedrijf/reclamebord waarvan de opbrengst ten goede komt aan die bedrijven in een vast omschreven gebied goed te keuren. Er was een amendement wat de initiatiefnemers, Zakenkring Zuidhorn, in het verkeerde keelgat schoot. De raad besloot dat het stichtingsbestuur, wat over het geld gaat, moet bestaan uit een evenredig aantal Zakenkringleden en andere ondernemers/belanghebbenden.
Het bestuur van de Zakenkring voelt zich niet erkend door deze aanpassing van de verordening. Al die jaren hebben zij zich ingespannen om activiteiten te organiseren en nu voelen ze zich aan de kant gezet.
Het bestuur gaf, vol emotie uiting aan haar onvrede na de stemming. Raadslid Tel, indiener van het amendement (waarvan mede indiener PvdA de handen aftrok) was daarvan getuige en schrok zichtbaar van deze beslissing.
Misschien dat de emoties op dat moment een te grote rol hebben gespeeld maar duidelijk is dat er op korte termijn een speciale ledenvergadering moet worden uitgeschreven voor Zakenkring Zuidhorn.
Feit blijft dat er nu een reclamebelasting wordt ingevoerd en een stichting wordt opgezet wat als aanspreekpunt gaat dienen voor initiatieven die de levendigheid van het centrum bevorderen. Dus als u een idee heeft hoeft u niet meer alle ondernemers langs om een activiteit te laten sponsoren maar kunt u met een goed omschreven plan bij die stichting terecht.
Laat dat dan de winst zijn van de verordening.