De komende maanden gaat de gemeente aan de slag met de teken- en ontwerpplannen voor de aanpak van het transferium Zuidhorn. In de periode 2015-2018 wordt het stationsgebied Zuidhorn uitgebreid en heringericht. De afgelopen jaren is de stroom aan reizigers voor de bus en trein enorm gestegen. Dat betekent een toename van het gebruik van parkeerplaatsen voor auto’s en stallingen voor fietsen. De huidige capaciteit aan parkeerplaatsen en fietsenstallingen in het stationsgebied Zuidhorn is hiervoor te krap.
Met dit project is 2 miljoen gemoeid, 600.000 komt van de gemeente. De rest is geld van de provincie en de Regiovisie Groningen-Assen
Verantwoordelijk portefeuillehouder burgemeester Bert Swart: “ In 2011 is uit onderzoek gebleken dat de bezettingsgraad van het transferium op 90% ligt. Op piekdagen bestaat de kans dat er geen parkeerplaatsen beschikbaar zijn, wat leidt tot ongewenst parkeergedrag in de directe omgeving. Daarom wil de gemeente het transferium verder ontwikkelen. Om uiteindelijk een aantrekkelijk stationsgebied te realiseren waar reizigers en omwonenden optimaal van kunnen profiteren.”
Project
Het project omvat het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen, optimaliseren van het busstation en herinrichten van de stationsomgeving.
Uitbreiden aantal parkeerplaatsen
In de directe omgeving van het station wordt het aantal parkeerplaatsen uitgebreid met ca. 200. Hierbij wil de gemeente de parkeerstromen zoveel mogelijk concentreren aan de noordkant van het station (Hooiweg en omgeving). De gemeente wil hiermee bereiken dat er minder autoverkeer aan de zuidkant van het station (Stationsweg en De Gast) is. Dit is veiliger voor fietsers en voetgangers die over richting het station gaan.
Optimaliseren busstation
Nu staan de bussen op de rijbaan (Hooiweg). Om het verkeer hier beter en veilig(er) te laten door-stromen, wordt de inrichting van het busstation aangepast en verdwijnen de bussen van de rijbaan.
Herinrichten stationsomgeving
Deze herinrichting bestaat uit het verbeteren en uitbreiden van de fietsenstallingen, het verbeteren van de haal- en brengmogelijkheden van reizigers voor de trein of bus (zgn. zoen- en zoefstroken) en het aanpassen van de Stationsweg. Voor de Stationsweg is een ontwerp voor de herinrichting gemaakt, dat tijdens twee informatieavonden is voorgelegd aan de bewoners. Zij hebben het ontwerp positief ontvangen. De gemeente werkt het plan nu verder uit met aandacht voor een duurzame en aantrekkelijke stationsomgeving.
Planning
Het totale plan wordt gefaseerd uitgevoerd tussen 2015-2018. In de planning speelt het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden (ESGL) een belangrijke rol. ProRail voert dit project uit in opdracht van de provincies Groningen en Friesland (zie http://www.prorail.nl/esgl).
Onderdelen van dit project zijn de verlenging van het zuidelijk perron, verlenging en verbreding van het bestaande noordelijke perron en de aanleg van een nieuw spoor (keerspoor) voor de pendeltrein Groningen-Zuidhorn. Ook de overweg van De Gast wordt in het project ESGL aangepakt.
Meer informatie
De gemeente geeft periodiek een digitale nieuwsbrief uit over de voortgang van het project, publiceert geregeld over het project op de gemeentelijke informatiepagina en organiseert (zo nodig) informatiebijeenkomsten. Daarnaast is op http://www.zuidhorn.nl/transferium informatie te vinden over het project en zet de gemeente social media in voor (actuele) berichtgeving over de plannen en uitvoering.