Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Uit de raad van 8 april 2013:

Door : RJ Westerhoff
Datum : 9 april 2013
Enterprise

Uit de raad van 8 april 2013: the Undiscovered Country (Startrek VI 1991)
Het was een volle bak. Naast schrijvende ook filmende pers en veel publiek. Ouders, medezeggenschapsraden en verkeerscommissies, schoolbesturen en andere belangstellenden. Allen kwamen voor de behandeling van de Brede School te Zuidhorn. Volgens sommigen een omstreden plan, volgens mij een noodzakelijk en gewenst plan.

Zoals ik al eerder via twitter had aangegeven, werd het dus een latertje. Begonnen om 19.30 uur, duurde de raadsvergadering tot na middernacht. De discussie over de Brede School duurde tot 23.22 uur. Kon ook niet anders. De raadsleden hadden zich uitermate voorbereid en veel moties in petto. De fractie van Groen Links kwam zelfs met een orde voorstel: uitstel van behandeling omdat niet aan alle voorwaarden was voldaan. De rest van de raad wilde toch verder gaan, dus werd het collegevoorstel Brede School toch in behandeling genomen.

Verderop staat de bijdrage die ik namens de VVD in mocht brengen. Met de kans dat wij onze achterban teleur gingen stellen, hebben wij het voorstel realistisch bekeken en afgewogen. Ik ben mijn beschouwing begonnen met de titel van de film Startrek VI "The Undiscovered Country" Daarmee bedoelde ik het feit dat de toekomst nog onbekend terrein is en dat onzekerheden met zich mee brengt. Ook dat er natuurlijk mensen wat angst hebben om de toekomst te ontdekken. Dat heeft zich met name vertaald in angst voor verkeersonveiligheid. De kinderen moeten immers vaker het spoor bij de Gast oversteken. Maar volgens de VVD worden er veel maatregelen genomen om alles veiliger te maken. Een ongekend bedrag van circa € 400.000 wordt aan de reguliere budgetten onttrokken. Naar mijn idee is er nog nooit aan een doelgroep zo ver en zo veel tegemoet gekomen. Dat zegt wat over de betrokkenheid vanuit de politiek.

Ging de discussie in de raad eerst over veiligheid, het werd aan het eind vooral een discussie over burgerparticipatie. Een theoretische discussie waarbij vooral PvdA en GL elkaar de titel van "hoeder van burgerparticipatie" betwistten. Eigenlijk wel wat beschamend richting onze betrokken inwoners. Want het zijn toch onze inwoners die burgerparticipatie vorm en inhoud geven en daarmee de echte hoeders zijn.
Vele uren en moties verder kon de raad omstreeks half twaalf een besluit nemen: het krediet voor de Brede School is beschikbaar gesteld. Ook de verkeersmaatregelen kunnen uitgevoerd worden.

Bijdrage VVD over de Brede School
Inleiding
Vanavond staan wij als gemeenteraad voor een moeilijke en zwaarwegende keuze. Na jaren van voorbereiding liggen er nu plannen voor een Brede School in Zuidhorn. Het college van B&W vraagt aan de raad bijna € 9 miljoen voor het bouwen van de school in de Oostergast en voor het nemen van verkeersveiligheid bevorderende maatregelen. Een moeilijke keuze omdat er tijdens de hoorzitting bezwaren zijn geuit. Bezwaren tegen de locatiekeuze en de daar uit voortkomende problemen met veilige routes. De meeste insprekers zien met name ten aanzien van de fietsroutes grote bezwaren. De VVD heeft het voorstel tot de bouw van de brede school, de bijhorende bestemmingsplan aan de hand van de ons beschikbaar gestelde gegevens beoordeeld. Ook de reacties in de hoorzitting van afgelopen dinsdag hebben wij zwaar meegewogen.

Doel brede school en de meerwaarde
De VVD is een groot voorstander van een brede school, maar een brede school moet volgens de VVD wel meer zijn dan twee scholen onder 1 dak. Er moet volop samengewerkt worden tussen de scholen en mede gebruikers. Dit moet goed duidelijk worden in de nog op te stellen samenwerkingsdocument. De VVD had liever gezien dat het samenwerkingsdocument er al was. Nu valt de meerwaarde moeilijk waar te nemen. Wij gaan er van uit dat, gelet het feit dat het ontwerp door de deelnemers gedragen wordt, de meerwaarde in het samenwerkingsdocument en in de toekomstige uitvoeringspraktijk aangetoond zal worden.

Financiën
De aangegeven investeringen zijn fors meer dan oorspronkelijk geraamd. Bij eerdere behandelingen in de raad heeft de VVD aangegeven de dekking van de investeringen uiterst dun te vinden. De extra investeringen moeten in 20 jaar inverdiend worden door verhuur. Verhuur aan gesubsidieerde instellingen, die uitermate gevoelig zijn voor het subsidiebeleid van de (lokale)overheid. De VVD blijft bij het standpunt, maar gaat er van uit dat de wethouder van financiën weet wat ‘ie doet.

Ontwerp
Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst hebben wij een voorlopig ontwerp van de brede school door Team4 gezien. Hoewel wij als raadsleden maar moeilijk de functionaliteit kunnen beoordelen, dat zal immers door de toekomstige gebruikers moeten gebeuren, vinden wij het een prachtig ontwerp. Wij denken dat een brede school een goed en modern gebouw verdiend. Een gebouw wat voldoet aan de te stellen onderwijskundige eisen van kwaliteit en veiligheid. Het gebouw is weliswaar niet modulair gebouwd, maar kent volgens de architect voldoende flexibiliteit ten aanzien van toekomstig gebruik. Dat het gebouw nu uit drie bouwlagen gaat bestaan ziet de VVD niet als een groot probleem. De brede school mag wat ons betreft wel in een markant gebouw gehuisvest worden. Wij zijn trots op het feit dat er een brede school wordt gebouwd.

Locatie
De keuze voor de locatie in de Oostergast hebben wij als raad al lange tijd geleden gemaakt. De gedachte was dat de Oostergast het nieuwe voedingsgebied van de school zou gaan worden. Wij hopen dat de Oostergast inderdaad het nieuwe voedingsgebied zal gaan worden, zij het dat dit nu ernstig is vertraagd. De brede school wordt voor een lange periode gebouwd, 40 tot 60 jaar. Wij verwachten dat in die periode de Oostergast volledig gerealiseerd zal zijn. Bij
de laatste behandeling van het voorstel tot bouw van de brede school heeft de VVD, naar aanleiding van een interview met raadslid Minko Jansma, aan de raad gevraagd of de locatie nog ter discussie kon worden gesteld. Het antwoord was nee. Ondanks dat de gekozen locatie voor extra verkeersveiligheidsproblemen zorgt, gaat de VVD er van uit dat de keuze vast staat. Sterker nog, de VVD ziet in het dorp Zuidhorn nou niet 123 een andere locatie waar zo’n
brede school gerealiseerd kan worden. De benodigde m2 zijn alleen in de Oostergast te vinden. Ook andere alternatieve locaties en bouwvolume zien wij niet als haalbaar. Niet haalbaar wat financiën en m2 betreft, maar ook niet haalbaar in tijd.

Verkeersveiligheid
De VVD begrijpt de gevoelens van de ouders dat zij hun kinderen via veilige fietsroutes van en naar school willen laten gaan. Ook de veiligheid in en rond de school moet goed zijn. Daarom heeft de VVD de moties m.b.t. veilige routes gesteund. Wel willen wij opmerken dat totale veiligheid niet bestaat. Ook niet voor schoolgaande kinderen. Opvoedkundig is het goed dat kinderen zich begeven in het verkeer. Onder liefst veilige omstandigheden moeten zij immers leren hoe in het verkeer verantwoord te gedragen. Daarom zal de VVD niet naar 100% veiligheid streven, simpelweg omdat zoiets onhaalbaar en opvoedkundig ongewenst is. Nu is er een onderzoek door de Grontmij gedaan naar verkeersveiligheid en is er een trits aan maatregelen voorgesteld om de veiligheid te vergroten. Wij zien drie grote knelpunten, te weten de Hanckemalaan- de Gast-Stationsstraat, de omgeving van de brede school en het oversteken van het spoor. Naar onze mening worden ten aanzien van de 1e twee knelpunten in voldoende mate maatregelen getroffen. Het oversteken van het spoor bij de Gast en station blijft een knelpunt. Zeker in de beleving van de mensen. De VVD stelt dat zo, omdat er bij het spoor nog nooit een zwaar ongeluk heeft plaats gevonden. Echter, na de realisatie van de brede school zal het aantal voetgangers en fietsers natuurlijk toe nemen. Dat gaat volgens ons nu al gebeuren als gevolg van de geopende doelgroepenbad in de Oostergast. De spoorovergangen bij de Gast en het station zijn bewaakte overgangen. Met slagbomen, knipperlichten en bellen. In het maatregelenpakket is opgenomen dat de overgang bij het station wordt verbreed en aparte strook voor fietsers en voetgangers zal krijgen. Het mooiste is natuurlijk een onderdoorgang, maar dat valt niet door de gemeente te regelen. Daarnaast beschikt de gemeente niet over de financiële middelen om een onderdoorgang te realiseren. De vraag is of ProRail en de vervoerder Arriva een onderdoorgang willen realiseren. In het kader van een extra sneltrein Groningen-Leeuwarden zou dit door beide partijen opgepakt moeten worden. De VVD heeft wel moeite met de snelheid waarmee de sneltrein Groningen-Leeuwarden het station Zuidhorn passeert. De hoge snelheid vergroot volgens ons de risico’s bij het oversteken van het spoor. Daarom wil de VVD het voorstel doen om, zolang er geen onderdoorgang is, de sneltreinen slechts met 30km per uur het station te laten passeren. Dat zal slecht vallen bij ProRail en Arriva, maar wellicht is dit een stimulering om snel een onderdoorgang te realiseren.

Standpunt
Al met al alles afwegende komt de VVD tot de slotsom om vanavond in te stemmen met het voorstel tot het beschikbaar stellen van het investeringskrediet, de te nemen verkeersveiligheidbevorderende maatregelen en de wijziging bestemmingsplan. Wetende dat alles niet ideaal te noemen valt. Maar ook wetende dat de brede school nu snel moet komen. Immers, de brede school is ook als vervangende nieuwbouw voor OBS de Borgh en CBS ’t Anker bedoeld. De
VVD vind het onveilig om de kinderen nog voor een langere tijd is het slechte gebouw onderwijs te laten volgen. De VVD hoopt dat alle betrokkenen het 'te ontdekken land' (lees: de toekomst) samen willen gaan ontdekken en vorm willen geven. De VVD heeft daar vertrouwen in.
de fractie van de VVD: René Westerhoff-Dijkinga & Geertje Dijkstra-Jacobi

  • Portret rj westerhof dijkinga vvd

 





Columns Zuidhorn