Je wilt toch de raadsvergadering mee maken, want de bespreekpunten zijn belangrijk genoeg om je liberale geluid daarover te laten horen. Gelukkig had fractiegenote Geertje de zwaardere punten.
Zo stelde zij vragen over de beroerde staat van onderhoud van de brug Kommerzijl. Geertje was aanwezig geweest bij een onderwaterinspectie en met de andere aanwezigen was zij geschrokken over de slechte staat van onderhoud. Waterschap Noorderzijlvest is eigenaar van de brug en zou de reparatie moeten uitvoeren. De gemeente heeft al met het waterschap gesproken, maar echt schot zit niet in deze zaak. Wellicht dat de wethouder nu nog eens onze onrust bij het waterschap kenbaar gaat maken. De gemeente gaat in ieder geval de kademuren herstellen. Het zou mooi zijn geweest dat dan tegelijkertijd het waterschap de brug laat herstellen. Werk van werk maken is kosten besparend. Ook niet onbelangrijk dunkt me.
De grondexploitatie Oostergast Zuidhorn laat een wat positievere beeld zien dan vorig jaar. Het risicoprofiel blijft nog wel zorgelijk, maar de signalen komen steeds meer op groen te staan. Wel maken wij ons zorgen over de structurele lasten wanneer de Oostergast gereed is en het onderhoud naar de gemeente komt. Dan krijgt de gemeente heel veel extra jaarlijkse kosten om al het openbaar groen te onderhouden. Opnieuw pleitte Geertje ervoor om meer openbaar groen aan de bouwkavels toe te voegen. We houden dan hetzelfde aantrekkelijk aandeel groen in het gebied, maar dan meer particulier. Van openbaar naar particulier groen is ook een win-win situatie.
De gemeente Zuidhorn kent sinds gisteren ook de 'starterslening. Een instrument om starters een extra financiële steuntje te geven om een woning te kopen. Ook een prima initiatief om jonge gezinnen naar de gemeente Zuidhorn te krijgen. Groen Links en D66 wilden de regeling versmallen. Wilde D66 huurders uitsluiten, Groen Links wilde de regeling uitsluitend voor het kopen van bestaande woningen. Gelukkig was de rest van de raad het eens met de oproep van Geertje om in 1e instantie de regeling voor iedereen open te stellen. Kunnen we na een jaar bekijken hoe de regeling in de praktijk werkt: welke woningen en door wie worden met deze regeling gekocht? Laten we nu met de regeling aan de slag gaan. Er is nog veel te winnen.
De hele raad was het eens met de bevindingen van de Rekenkamercommissie n.a.v. hun onderzoek “informeren over Westerwijs”. Afgelopen periode hebben wij hier in de raad veelvuldig gesproken over het openbaar primair onderwijs. Het primair onderwijs is onderhevig aan veel veranderingen. Met name het dalend aantal leerlingen en het fuseren van scholen in de dorpen. Vaak ging het daarbij over de rol die een gemeenteraad heeft ten aanzien van het primair onderwijs. De gemeente heeft tot taak om een voldoende aanbod van openbaar primair onderwijs in stand te houden, maar ook te waken voor voldoende diversiteit.
De gemeente Zuidhorn heeft de uitvoering van het openbaar primair onderwijs overgedragen aan het bestuur Westerwijs. Daarmee heeft de gemeenteraad de feitelijke uitvoering uit handen gegeven, maar dat wil niet zeggen dat de gemeenteraad helemaal niets meer met het openbaar primair onderwijs te doen heeft. De gemeenteraad heeft nog steeds bemoeienis ten aanzien van financiën, bestuur en huisvesting. En natuurlijk kijken wij als volksvertegenwoordigers ook naar de kwaliteit van onderwijs. Immers, de ouders zijn ook onze achterban. Daarbij moeten wij wel rekening houden met het feit dat de schoolbesturen primair verantwoordelijk zijn voor onderwijskwaliteit en fusies van scholen.
Naar mijn ervaring zijn de besturen van Westerwijs en Penta Primair volop bezig om in de dorpen primair onderwijs te behouden. Dat zij hiervoor de randen van het toegestane op zoeken valt te accepteren en te waarderen. Daarom is het zo belangrijk dat de gemeenteraad goed geïnformeerd wordt om de uitvoering goed te kunnen controleren.
Het rapport van de rekenkamer doet daartoe een aantal aanbevelingen die ik van harte onderschrijft. De bestuurlijke reacties van de colleges zijn positief. Uit een bestuurlijke reactie van Westerwijs hebben wij begrepen dat ook het bestuur van Westerwijs de aanbevelingen van de rekenkamer onderschrijft en daar ben ik heel blij mee.
De raad mocht de gevoelens kenbaar maken over de actualisatie regio Groningen-Assen.
De VVD lijn zoals eerder vastgelegd in het pamflet staat nog steeds: de VVD wil de regiovisie inzetten voor bereikbaarheid en economische profilering. De overige taken zouden teruggegeven kunnen worden aan provincies en gemeenten. Het programma-bureau kan worden verkleind (dat is overigens ook de inzet van de stuurgroep).
Zeer bijzonder is de financiële paragraaf. De stuurgroep stelt dat de afdracht wordt verlaagd met 30%. Wanneer je dit echter nader bekijkt bestaat 10% van deze afdrachtverlaging uit de verlaging die we al sinds 2011 hebben doorgevoerd. Daarnaast staat tegenover de (andere 20%) afdrachtverlaging het feit dat drie jaar langer moet worden doorbetaald. Opgeteld betekent dit dat we met ons allen juist méér gaan betalen dan t.o.v. de huidige afdracht. Dit is geen echte bezuiniging. Waarom is dit op deze manier verpakt als korting en waarom moet er méér geld naar de regiovisie? Er wordt toch gesteld dat de taken juist zijn afgenomen? De portefeuillehouder kon hier tijdens de vergadering geen antwoord op geven en gaat mij nog schriftelijk beantwoorden. Ik ben benieuwd. Ik hou niet sla dressing en niet van window dressing.
De democratische legitimatie (het gebrek daaraan) baart mij nog steeds zorgen. We hebben weinig grip op hetgeen er gebeurt. Op mijn vraag hoe lang wij nog door willen gaan met de regiovisie kreeg ik ook geen antwoord. Wat mij betreft gaan we niet door tot in het oneindige. Zodra er sprake zou zijn van een bestuurlijke herinrichting (van gemeenten en/of provincies) dan is dit zeker ook aanleiding om opnieuw na te gaan of de regio Groningen-Assen als organisatievorm nog wel voldoet en/of dat een andere structuur beter past.
Ook hier mocht de raad weer de gevoelens kenbaar maken en wel over de jaarrekening 2012 en ontwerpbegroting 2014 van Novatec.
Om met de gevoelens maar eerst te beginnen. Van de VVD is bekend dat het positieve liberalen zijn. Kansen pakken en benutten. Problemen zien en oplossen.
Maar inzake beschut werken bij Novatec is het moeilijk om positief te zijn en te blijven.
Ondanks het feit dat Novatec al jaren een hoofdpijndossier is, zien wij ook nu weer dat het dagelijks bestuur van Novatec weinig financiële grip op de zaken heeft. Het is november 2013 en nu pas komt de jaarrekening 2012 van Novatec aan de orde. Rijkelijk laat. Zo blijft er weinig over van sturing, budgetbeheer en de begrotingscyclus.
Ieder jaar zien wij dat de lopende begroting bijgesteld moet worden omdat de jaarrekeningen negatief uitpakken. Hoeveel waarde moeten wij dan hechten aan de begrotingen van Novatec? Het is voor mij onbegrijpelijk dat het bestuur niet in staat is om de financiën van Novatec op orde te krijgen.
Beschut werken via Novatec is al met al een hele dure voorziening geworden. Voor 75 mensen betalen wij jaarlijks vele tonnen extra. Dat is niet meer vol te houden. Het is daarom noodzaak om Novatec met spoed af te bouwen, instroom te stoppen, het management en ambtelijke organisatie te saneren. De andere fracties waren positiever. Zij zijn al gewend om heel veel geld extra in Novatec te stoppen. Bij mij went dat nooit. Er zijn ook andere zaken waar de gemeente geld en aandacht aan moet schenken.
Moe maar voldaan ben ik naar mijn bedje gegaan. Wethouder Jan Oomkes volgend, want die was al eerder die avond ziek naar huis gegaan. Politiek blijft een slopende bezigheid....maar geeft je wel veel voldoening. Zo is dat.
René