Het gaat er om spannen. De verkiezingen komen er aan en dan moeten er nog veel besluiten door de huidige raad worden genomen. Dus veel onderwerpen, met name over het sociale domein.
Bij de ingekomen stukken zat een brief van het college over de stand van zaken m.b.t. werkgelegenheid en bedrijvigheid. De VVD en Groen Links hadden hier al een jaar geleden om gevraagd. Er ontstond een pittige discussie. Met name nadat GL het college verweet een te afwachtende houding te hebben. De sluiting van V&D Aduard werd er zelfs bijgehaald. Ik ben echter van mening dat het college niet verantwoordelijk is als een ondernemer stopt. De gevolgen zijn wel ernstig. Daarom is het volgens mij verstandig als de gemeente een actief werkgelegenheidsbeleid gaat voeren. Actief betekent regelmatig overleggen met de ondernemers en, indien mogelijk bijsturen of helpen. Natuurlijk speelt de economische malaise ook een grote rol, maar naar mijn mening kan de gemeente meer doen. Het stimuleren van innovatie is van belang, maar ook daadwerkelijk stimuleringsmaatregelen om nieuwe inwoners en nieuwe ondernemers naar onze gemeente te lokken. De twee voorstellen van de VVD om een OZB compensatieregeling voor nieuwe ondernemers en nieuwe inwoners en een leenfonds voor startende ondernemers in te stellen, konden echter niet op steun rekenen. Jammer, want de door ons voorgestelde regelingen hebben daadwerkelijk invloed op de lokale werkgelegenheid. Wellicht dat het volgende (ander?) college een actievere werkgelegenheidsbeleid gaat voeren. Alle inwoners hebben daar baat bij.
Een beetje annex aan het vorig onderwerp was het voorstel om reclamebelasting voor kom dorp Zuidhorn in te voeren. De VVD is geen partij van extra regels, overheidsbemoeienis en extra belastingen. Als liberalen laten wij graag de inwoners aan het roer om de maatschappij vorm en inhoud te geven. Slechts in uitzonderingsgevallen kan en moet de overheid de regie overnemen. De vraag is of voorgestelde reclamebelasting voor kom dorp Zuidhorn zo’n uitzonderingsgeval is.
De gemeente heeft forse investeringen gedaan om het winkelgebied in de kom aantrekkelijk te maken voor publiek en ondernemers. Het is dan ook aan de ondernemers om maximaal gebruik te maken van de geboden voorzieningen. Meestal zijn dan de ondernemers verenigd om diverse activiteiten te ontwikkelen om kopend publiek te trekken.
Naar nu blijkt zijn er veel ondernemers die niet zijn verenigd en beperkt of geheel niet bijdragen in de activiteiten en dat eigen initiatief niet in voldoende mate werkt. Dan is het instellen van een ondernemersfonds een middel om de doelstellingen te bereiken: het aantrekken van kopend publiek om zodoende een gezond bedrijf te runnen. De reclamebelasting komt geheel ten goede van dit gebied en kan ter promotie en het aanjagen van economische activiteiten worden ingezet. Door het aantrekken van kopend publiek wordt het volgens mij voor andere ondernemers vanzelf aantrekkelijker om zich in de kom van dorp Zuidhorn te vestigen en daarmee wordt leegstand bestreden.
Er is echter een open brief aan ons gezonden. Een brief van een aantal mensen die kritische vragen stellen bij het voorstel om reclamebelasting in te voeren.
Vragen waarop de VVD ook een antwoord op wil hebben. Belangrijkste vraag is wel waarom er is gekozen voor een vast bedrag per ondernemer en niet voor een OZB opslagpercentage. Het antwoord van de portefeuillehouder was voor mij best wel voldoende om in te stemmen. Echter, de raad zag toch graag nader onderzoek, dus komt het voorstel later opnieuw aan de orde.
Nogmaals, de VVD had liever gezien dat alle ondernemers (winkeliers en horeca) lid zouden zijn van de Zakenkring. Dan was het niet nodig geweest om een extra belasting in te voeren. De VVD is geen partij van extra overheidsbemoeienis en extra belastingen, maar stemt toch in met het invoeren van reclamebelasting is het gebied kom Zuidhorn. Niet omdat wij graag een extra belasting willen, maar omdat wij er van overtuigd zijn dat het wel moet.
Maar, het behoud van winkelvoorzieningen is niet alleen een zaak van overheid en winkeliers. Ook onze inwoners hebben daar een verantwoordelijkheid in. Denk globaal, maar koop lokaal is mijn oproep. Dat dat ook nog eens goedkoper is weet ik uit eigen ervaring. Enkele jaren gelden heb ik een nieuwe tv gekocht. Natuurlijk ga je dan naar een groot bedrijf, want anders ben je gek. Nou, ik heb uiteindelijk de tv in Zuidhorn bij Prieto gekocht. Wat bleek: dezelfde tv was daar goedkoper en is thuis afgeleverd en geïnstalleerd. Dat doet de Mediamarkt dus niet!
Verder werd de avond grotendeels bepaald door agendapunten op het sociaal domein.
Vanaf 1 januari 2015 wordt de gemeente verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod voor alle jeugdhulp. Daarvoor is er een Regionaal Transitie Arrangement Groningen Jeugdzorg opgesteld. Het huidige jeugdzorgstelsel is inefficiënt en ineffectief. De verschillende financieringsstromen en bestuurlijke verantwoordelijkheden zorgen voor perverse financiële prikkels, waardoor zorg en ondersteuning aan kinderen en ouders vaak verkeerd en te laat ingezet worden. Door het leggen van de politieke, financiële en uitvoeringsverantwoordelijkheid in één hand, de kennis van de eigen jeugd en de kortere afstand kunnen gemeenten de kinderen en ouders meer maatwerk bieden.
Het college heeft er voor gekozen om de overgang in groot samenwerkingsverband te regelen, op provinciaal niveau. Het Groninger Functioneel Model wordt als leidraad gebruikt. Ik vraag mij daarbij af waar het eigene van onze gemeente blijft. De behoefte aan jeugdzorg zal in onze gemeente anders zijn dan in de stad dan wel in een gemeente in oost Groningen. De vraag is wat er 'gemeenschappelijk' kan zijn als het juist de opzet is om de jeugdzorg per gemeente te organiseren.
Met verbazing heb ik gelezen dat het college over de huidige hulpvraag geen eenduidige gegevens heeft / kan verkrijgen. Dat heeft mijn oordeel over het huidig systeem bevestigd: inefficiënt en ineffectief. Mijn voorstel om strakke inkoopcriteria te hanteren werd door de portefeuillehouder naar mijn smaak maar halfhartig omarmt. Hopelijk wordt er straks jeugdzorg ingekocht op basis van deze outcome criteria en dat er niet ingekocht wordt bij aanbieders die hierin geen inzicht geven. Alleen zo krijgen wij voor elkaar dat de jeugdhulpaanbieders eindelijk inzicht gaan geven in hun prijs-effectiviteit en er een cultuurverandering op gang komt.
De visie op het sociaal domein is opgesteld omdat er in het sociaal domein ingrijpende veranderingen op stapel staan. Veranderingen met name voor de gemeente. De gemeente krijgt een grotere verantwoordelijkheid voor de WMO, participatiewet werk en inkomen en jeugdzorg. Dan is het goed om nu een integrale visie te hebben. Zeker ook in Westerkwartierverband. De visie is een goed stuk en wat mij betreft is de kunst van het los laten een belangrijke pijler. De overheid moet leren om alles niet voor de inwoners te willen regelen en het beter te willen weten. De inwoners moeten leren dat de overheid niet alles voor hen gaat regelen. De inrichting van het sociaal domein is met name een zaak en taak van onze inwoners. Vaak weten de inwoners zelf wel wat de oplossingen zijn. Zij kennen als geen ander de lokale problemen. De gemeente moet deze kracht stimuleren en niet met regels en procedures frustreren. De gemeente moet vertrouwen hebben en meer de ondersteunende rol pakken. De primaire verantwoordelijkheid ligt bij de inwoners. Het zal met name bij de gemeente, bestuurders en ambtenaren de nodige omslag vergen om een ondersteunende rol op te gaan pakken. Politici kunnen immers het maar moeilijk los laten. Wel zullen wij er voor moeten waken, dat de lokale overheid dicht bij de inwoners blijft staan.
Als wij de uitgangspunten van deze visie ook op andere beleidsterreinen zoals vergunningen e.d. gaan toepassen, dan krijgen onze inwoners echt de ruimte.
Helaas zijn we niet toegekomen aan het WMO beleidsplan 2014-2017. Dat komt in februari aan de orde. Maar het jaarverslag leerplicht 2012-2013 hebben we wel behandeld. Ik was daar kort in: het gaat met de leerplicht de goede kant op, er zijn steeds minder kinderen die vroegtijdig het onderwijs verlaten, dus vooral zo doorgaan. Tegen half twaalf kon de voorzitter de vergadering sluiten. Nog één raadsvergadering te gaan… het gaat er om spannen: de verkiezingen komen eraan.
René