Een bij de inspraakavond aanwezige ouder stuurde onderstaand bericht.
Ik was vanavond aanwezig bij de hoorzitting over de nieuw te bouwen brede school in de Oostergast te Zuidhorn. Een heleboel aspecten met betrekking tot de verkeersveiligheid passeerden de revue. Er werd vooral gesproken over de verkeersstroom naar en van de school van ouders en kinderen (per auto, fiets of lopend) in combinatie met ander verkeer (treinen, bussen, auto’s en eventueel vracht- en landbouwverkeer).
Niet aan de orde kwamen de tegenliggende verkeersstromen rond de beoogde locatie. Fietsers en automobilisten bijvoorbeeld, die op weg zijn naar Groningen of de trein willen halen. Medewerkers van het Zonnehuis die op tijd staan. Ouders die hun kinderen snel bij de kinderopvang aan de Hooiweg willen afleveren en niet altijd even handig in- en uitparkeren. Een rotonde, die ook in aangepaste vorm altijd een lastig te nemen horde zal blijven. Of bent u toevallig die enkele automobilist die wel altijd richting aangeeft en zich ook nog eens netjes aan de snelheid houdt, zelfs als u erge haast heeft? In elk geval is van kinderen tot 12 jaar nog niet te verwachten dat zij voldoende verkeersinzicht hebben om het gedrag van al die verschillende weggebruikers goed in te schatten en er ook nog eens op de juiste manier op te anticiperen.
Grontmij heeft twee fietsroutes uitgetekend vanuit het dorpscentrum naar de beoogde locatie van de nieuwe school. De ene route loopt vanaf het station achter het gemeentehuis langs naar de rotonde, de andere loopt vanaf de spoorwegovergang bij de Gast langs de kinderopvang naar de huidige Rijksstraatweg. De mogelijkheid om per fiets vanaf het sation voor het gemeentehuis langs naar de rotonde te rijden komt volgens deze plannen te vervallen. In theorie heel mooi, maar laten we elkaar niet voor de gek houden: de mens zoekt altijd de kortste route en heeft daarbij weinig respect voor opgelegde regeltjes. Een paadje door het gras geeft vaak feilloos aan waar eigenlijk een voet- of fietspad had moeten lopen. Een kwestie van opvoeden denkt u? Dan gaat u er voetstoots vanuit dat alleen kinderen die overtreding zouden maken.
Ik hoopte tijdens deze avond te horen waarom er uitgerekend voor de beoogde locatie is gekozen. Als ik goed geluisterd heb is dit vooral omdat de gemeenteraad geen andere, goede locatie wist te bedenken. Blijkbaar is de optie om te bouwen op de huidige locatie van De Borgh nooit serieus bekeken. Dit zal mede te maken hebben met de plannen om een sportzaal bij de brede school te betrekken, maar ook met de ten tijde van de eerste plannen nog heersende verwachtingen over een snelle uitbreiding van De Oostergast.
Een tweede alternatief, waar naar mijn idee ook ruimte voor de sportzaal zou zijn, is de huidige locatie van de Aldi en de Poiesz. Deze locatie is nooit in beeld geweest omdat men hier een tweede transferium heeft bedacht. Maar is dat nog wel nodig? Ik reis al tientallen jaren dagelijks het traject Zuidhorn-Groningen v.v. Gedurende al die jaren werd het per seizoen drukker op de weg. Maar nu is er duidelijk sprake van een kentering: er lijkt voor het eerst sprake te zijn van een verkeersafname. Als straks het obstakel ‘brug Van Starkenborghkanaal’ is weggenomen, zal het verkeer bovendien vloeiender gaan verlopen. Dit zou een reden kunnen zijn voor huidige treinreizigers om straks weer voor de auto te kiezen. Want zeg nou zelf: zo makkelijk raak je je vouwfietsje ook niet meer kwijt in de trein. Maar wie parkeert zijn auto dan nog op de extra aangelegde parkeerplaatsen?
Die verkeersafname is ook vastgesteld vanuit het Hogeland richting Groningen. Het blijft gissen waardoor het verkeer tussen de omliggende plaatsen en Groningen aan het afnemen is. Is het de krimp, is het de crisis, is het de vergrijzing? Of misschien een combinatie van al deze factoren? Feit is dat de bevolking in onze (omliggende) regio krimpt. Feit is ook dat de huizenmarkt niet meer tot in de (gemeente)hemel reikt. Het blijft daarom ook gissen hoeveel behoefte er over een paar jaar eigenlijk nog is aan een groot, duur schoolgebouw voor wel 500 leerlingen, in combinatie met een batterij dure verkeersmaatregelen die het veiligheidsprobleem nooit helemaal zullen oplossen.