Het ging er stevig aan toe in het raadsdebat over de Brede School in de Oostergast. Alle raadsleden, behalve de hele GroenLinks-fractie en raadslid Minko Jansma van de PvdA, stemden voor het voorstel van het college om bijna € 8,7 miljoen beschikbaar te stellen voor de bouw van de Brede School.
Volgens GroenLinks voldoen de plannen op te veel onderdelen nog niet aan de kaders die de gemeenteraad in 2012 heeft gesteld. Dat geldt vooral voor de moties van de raad over de verkeersveiligheid en de burgerparticipatie daarbij, over de samenwerking tussen de Brede School-partners en over duurzaamheid. Dit zijn duidelijk uitgesproken opdrachten aan het college waaraan het college nog niet volledig heeft kunnen voldoen. Vooral de maatregelen over verkeersveiligheid zijn nog onvoldoende. Daarom hebben we een negatief advies gekregen van de verkeerscommissie van De Borgh, qua omvang de grootste partij in het Brede School-proces en dus een heel belangrijke vanuit de burgerparticipatie waar wij ons als raad hard voor hebben gemaakt. Hoezeer andere partijen ook hun vertrouwen uitspreken in de plannen, daarmee kunnen we het vertrouwen van de ouders van De Borgh niet afdwingen.
Daarom vond GroenLinks het beter om het college eerst de kans te geven om de moties alsnog uit te voeren, vóórdat we definitief besluiten tot de bouw van een Brede School. Daarvoor is dit veel te belangrijk voor het dorp in de komende decennia. Door het huiswerk eerst goed te doen, nemen we als raad onze eigen kaderstellende rol in het democratisch proces en de burgerparticipatie serieus. En daarmee kunnen we tot een beter en veiliger plan voor de Brede School komen en bovendien als gemeentebestuur het vertrouwen verdienen van alle betrokkenen. Juist nu is kwaliteit belangrijker dan snelheid.
Nadat de andere fracties ons voorstel voor uitstel niet steunden, dienden we een amendement in, waarin we aan het besluit voor het bouwkrediet van € 8,7 miljoen de voorwaarde verbonden dat er ook een positief advies zou komen van de MR en verkeerscommissie van De Borgh. Ook met dit amendement stond GroenLinks helaas alleen. De andere partijen vonden dat het college (de burgemeester) voldoende had gedaan en beloofd om de verkeersknelpunten op te lossen. Voor GroenLinks woog zwaarder dat de verkeerscommissie van De Borgh nog steeds grote zorgen heeft over de veiligheid van de Hanckemalaan, de spoorwegovergangen in De Gast en bij het station, bij het verkeerstransferium voor het gemeentehuis en bij de rotonde waaraan de Brede School komt te liggen. De verkeerscommissie wordt daarin gesteund door de onafhankelijke en deskundige instantie Veilig Verkeer Nederland. Dat zegt ook iets.
Het liep uit op een wat onverkwikkelijk debatje over de vraag hoe zwaar je een advies dat voortkomt uit burgerparticipatie moet laten wegen. Voor GroenLinks weegt dat hier duidelijk zwaarder dan voor de andere fracties. Gelukkig werden er, ook met onze steun, nog enkele moties aangenomen die ervoor moeten zorgen dat er nog iets extra's wordt gedaan aan de verkeersveiligheid van en naar de Brede School. Dan is het wel belangrijk dat de gemeenteraad er ook echt voor zorgt dat die moties worden uitgevoerd. Dat dat niet vanzelfsprekend is, is gebleken.
Henk Bakker