In de januarivergadering van de gemeenteraad van Zuidhorn kwamen uiteenlopende onderwerpen aan de orde: van de last van de aardgaswinning tot de thuiszorg. De fractie van GroenLinks leverde haar bijdragen. Ze was vooral kritisch over de gevolgen van de aardgaswinning, de aansluitingen van trein op bus en omgekeerd en onvoldoende bescherming van het unieke landschap Middag-Humsterland.
Vragenuur
In het vragenuur stelde GroenLinks de gevolgen van de aardgaswinning en het knelpunten in het openbaar vervoer aan de orde.
Gevolgen aardgaswinning
Er is een voorlichtingsavond voor de raad verzorgd over de gevolgen van de gaswinning en bijzonder Fracking door onze actieve actiegroep uit Saaksum.
Onze vragen:
Hoe staat het de fracking in Saaksum? Het zou goed zijn, als deze niet doorgaat. Is er zicht op het schrappen van het fracken?
In de wetswijziging van de Mijnbouwwet wordt aan o.a. de gemeenten adviesrecht gegeven. Kan er niet voor gepleit worden om dit advies meer zwaarte te geven en kan hier al gebruik van worden gemaakt?
Wat heeft het gesprek met Hans Alders, de Nationaal Coördinator Groningen, precies opgeleverd? Wij begrijpen dat onze inwoners ook in aanmerking komen voor de tijdelijke regeling waardevermeerdering van hun huizen: goed werk van het college! Maar waarom de einddatum van 31-1-2016? Ook schijnt het zo te zijn dat wanneer de schade nog niet is toegekend je binnen een maand na toekenning nog gelegenheid hebt om e.e.a. in te dienen: klopt dat?
Het college gaf aan dat er inderdaad nog niet gefrackt wordt in Saaksum. Het is niet zeker of er sprake is van afstel. Minister Kamp gaat hier over. En het is inderdaad zo dat je binnen een maand na toekenning van schade nog waardevermeerdering kunt aanvragen.
Vragen aansluiting OV
Wij horen als GroenLinks weer klachten over de vrij vaak voorkomende slechte aansluiting van treinen op bussen en omgekeerd in Zuidhorn, even afgezien van de winterse problemen die zich ook voordoen. Onze vragen:
Wat is het beeld van het college over de slechte aansluitingen?
Hoe verloopt het overleg met de vervoerders over de uitvoering van het OV rond onze gemeente?
Wordt er al nagedacht over de gevolgen van de trein- en busdiensten in de periode dat er gewerkt wordt aan het spoor en de spoorbrug?
De burgemeester antwoordde dat er geen klachten binnenkomen bij het OV-bureau, maar hij zal deze punten aankaarten.
Rekenkamer
De GroenLinks-fractie vindt een onafhankelijke Rekenkamerfunctie van groot belang voor het goed functioneren van de lokale democratie en de gemeenteraad. In de wetswijziging die minister Plasterk voorstelt wordt dit benadrukt. Wij zijn daar voor.
Jaarplan 2016 Brandweer cluster Westerkwartier
Er wordt bericht over een gaslek diep onder de grond bij Los Angeles in de VS. Al ruim twee maanden lang komt er zoveel aardgas vrij, dat al gesproken wordt over een van de grootste milieurampen in jaren. Vorige week werd de noodtoestand uitgeroepen, toen bleek dat het lek zeker nog zeker anderhalve maand niet kan worden gedicht. Het gaat om een put van tientallen jaren oud die slecht onderhouden is. Er is een veiligheidsplan voor de gasopslag Grijpskerk gemaakt. Wordt er voldoende rekening gehouden met de onderhoudstoestand?
Thuiszorg
GroenLinks maakt zich zorgen over de thuiszorg. Verschillende aanbieders van thuiszorg zijn of komen in de problemen. Wij pleiten voor eerlijke tarieven die de gemeenten moeten betalen. Is het niet zo, zoals de bonden, werknemers en ook de directies stellen, dat de gemeenten gewoon wurgtarieven betalen?
Inpassingsplan Hoogspanningsleidingen
Als gemeenteraad worden wij gehoord over het inpassingsplan dat het Rijk heeft opgesteld om een nieuwe hoogspanningsverbinding door onze gemeente aan te leggen. Onze reactie zal samen met die van het college worden ingebracht bij de plannenmakers van het Rijk en Tennet als uitvoerder en toekomstig beheerder van de verbinding.
De nieuwe verbinding wordt grotendeels op de route van bestaande verbindingen gerealiseerd, globaal tussen Aduard/Den Horn en de stad. Die bestaande kabels en masten worden dus vervangen. Daar komen minder hoogspanningsmasten voor terug. Tennet heeft zich ingespannen om de bouw zo strak mogelijk op de bestaande masten te realiseren, wat zowel ruimtelijk prettig is als voor de overlast van het bouwen. Goed nieuws is ook dat de straling van deze modernere kabelverbinding een stuk geringer is dan die van de bestaande kabels.
Maar hiermee is de kous niet af. Bij nadere bestudering van de stukken, komen drie punten naar voren die GroenLinks wil verbeteren.
Het eerste betreft de onderbouwing. Het milieu-effectrapport staat bomvol met mooie verhalen over duurzame energievoorziening. Ha, dat kennen we in Nederland inmiddels. Mooie praatjes verbloemen dat wij binnen Europa strak achteraan lopen in de verduurzaming van onze energievoorziening. Ook hier wordt dit trucje ons voorgehouden. Verduurzaming als argument, terwijl we gewoon een kabel trekken vanuit de Eemshaven naar het nationale net. De Eemshaven zorgt voor 83% fossiele opwekking (kolen en zo), 12% import (ook veel fossiel) en slechts 5% uit hernieuwbare bronnen. Ook een verdubbeling hiervan – waar in het rapport wel over wordt gesproken – is dus volstrekt een wassen neus. Of beter: een lange neus naar het Klimaatakkoord van Parijs.
Is dit een reden om tegen de aanleg van deze nieuwe verbinden te gaan ageren? Nee, want in de ogen van GroenLinks heeft ook de grote sprong naar meer decentrale en hernieuwbare energieopwekking een modern en robuust netwerk nodig om pieken te kunnen herverdelen. En daarnaast is minder straling vanaf de kabels ook node welkom. Wel zou onze fractie graag zien dat onze gemeente zich in de reactie kritisch uitspreekt over fossiele opwekking en een lans breekt voor snelle verduurzaming van de energievoorziening en het netwerk.
Het tweede punt betreft de inpassing in het Middag-Humsterland. In tegenstelling tot sommigen gaat het landschap van het Middag-Humsterland GroenLinks namelijk zeer nauw aan het hart. En wat is daar nu me deze verbinding aan de hand? Het volgende. Op landelijk niveau is in principe besloten 380 kV verbindingen ondergronds te willen realiseren. In de Randstad gebeurt dat ook al. De techniek op dit punt gaat zo snel, dat nu al weer veel meer mogelijk is dan een jaar geleden toen men begon te schrijven aan de stukken die nu bij ons voorliggen. Echter, er wordt in de voorgelegde milieu effectrapportage nog ouderwets betoogd, dat de milieuwinst te gering is ten opzichte van de extra kosten, wanneer we ook in het Middag-Humsterland de verbinding ondergronds zouden leggen.
Nu zijn wij goed bekend met deze materie. Hier worden dus weidevogels en landschappelijke kwaliteit ingeruild tegen euro’s. Iets, waartegen na GroenLinks en een groeiende groep anderen zich beginnen uit te spreken: de politiek te laten verworden tot enkel een financiële berekening. Wat doen wij hier dan nog? Laat het Centraal Planbureau dan maar bepalen wat er moet gebeuren in het land. Nee, het gaat hier om échte keuzes. Vanuit principes en vanuit visie.
Het planologisch traject voor deze verbinding begint nu pas. Er ligt dus nog niets vast. Aan ons is het dus op dit moment om glashelder te laten blijken dat wij een ondergrondse aanleg van deze bekabeling willen in het Middag-Humsterland. Dit moet zeer evident en in niet mis te verstane woorden duidelijk gemaakt worden aan het kabinet. Vandaar onze motie die vraagt om een laatste afweging vlak voor de definitieve besluiten.
Het derde en laatste punt betreft de overlast die de aanleg in het dorp Aduard lijkt te gaan veroorzaken. Het college heeft in de voorgestelde reactie hier terecht veel aandacht voor gevraagd. Inmiddels is gebleken dat we beter kunnen spreken over vereisten dan over wenselijkheden. Dit maakt het belang van de Aduarders veel sterker vertegenwoordigd in de aanbestedingsprocedure. De kans wordt zo groter dat er daadwerkelijk maatregelen worden doorgevoerd om Aduard zoveel mogelijk te ontlasten. Wat ons betreft mag ook lokale werkgelegenheid als een vereiste in de plannen worden ingebracht.
Beschermd wonen
De regeling beschermd wonen wordt uitgebreid met alle taken rondom opvang en beschermd wonen. Hiermee moeten we echt zorgen dat er verbindingen komen in de zorg voor de mensen die zichzelf niet kunnen beschermen of in de psychische knel. Uit onze verschillende contacten met inwoners en instellingen blijkt dat er vorderingen worden gemaakt, maar dat instellingen en hulpverleners nog te vaak geïsoleerd bezig zijn. Er is vaak te weinig tijd om eenvoudig het gesprek met elkaar aangaan als hulpverlening. Is hier al meer ontschotting, of positiever geformuleerd: goede samenwerking, te zien? Wij dringen aan op het scheppen van een samenwerkingscultuur, waarbij de cliënt/gebruiker echt centraal staat.
De verantwoordelijkheid voor de individuele cliënt/gebruiker blijft bij de desbetreffende gemeente liggen. In het ingewikkelde samenspel tussen de centrumgemeente Groningen en de individuele regiogemeente is er het risico van een gebrek aan informatie. De zeer trieste gebeurtenis in Kloosterburen zou daar mee te maken kunnen hebben. De burgemeester van de Marne, waar Kloosterburen onder valt, wil dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg een onderzoek instelt naar de kwaliteit van de zorg van een instelling. Wie is dan waar voor verantwoordelijk? Hoe kijkt dit college tegen zo’n risico aan en hoe is dit college daarbij in control?
Industrieweg Noordhorn
Het voorstel is om Noordhorn nog een stukje mooier te gaan maken. Dat gaan we als GroenLinks natuurlijk steunen. Samen met de nieuwe tafelbrug (al dan niet 40 cm hoger) en het aanpakken van de Langestraat gaat de locatie waar het hier om gaat in onze ogen heel positief bijdragen aan de pracht en de beleving van het dorp.
We vragen wel aandacht voor drie punten.
Ten eerste het pompstation. In de exploitatie zien we dat er ruim 35.000 euro wordt uitgetrokken voor groenvoorzieningen. Dat lijkt veel, maar we nemen aan dat dit budget ook wordt ingezet om het onbemande pompstation ook zo veel mogelijk uit het zicht te plaatsen van de bewoners van de nieuwe kavels? Het is al erg genoeg dat de inwoners van de Oostergast moeten gaan uitkijken op zo’n onbemande pomp bij de Friesestraatweg. Dat doen we toch deze mensen niet ook aan?
Ten tweede de sloopkosten. Deze zijn geraamd op 100.000 euro. Er staat “sloopkosten/herstel gevel”. Nu gaan we ervan uit dat niet eerst een gevel wordt hersteld om vervolgens het pand te slopen. Maar daarnaast valt het op dat dit zo mooi ronde bedrag bij heel diverse sloopopgaven wordt genoemd afgelopen jaar. Kan het college niet preciezer ramen? En is er al voldoende zicht op eventuele kosten voor grondsanering?
Ten derde en als laatste de inrichting van het nabije kruispunt van de Industrieweg en de Rijksstraatweg. Mogen we ervan uitgaan dat het college bij de herinrichting van de weg ook goed rekening houdt met alle commentaar die er is op de huidige overzichtelijkheid van het kruispunt? Want met het oog op ook de fietsveiligheid, lijkt dit ons wel een belangrijk verbeterpunt.
En verder lijkt het ons – ondanks de aanwezigheid van het pompstation – verstandig de naamgeving van deze weg te wijzigen. Met enig gevoel voor historie zou “Schipsloot” of “Tolstraat” de nieuwe woningen een stuk mee eer aandoen! We zien graag uw voorstel voor de nieuwe naamgeving tegemoet.