Welkom in Zuidhorn, Wonen, Winkelen, Westerkwartier

Eerste optredens en duurzaamheid, onderwijs, bestemmingsplannen

Door : Henk Bakker
Datum : 12 juni 2014
Klaas wybo van der hoek

Het was een bijzondere gemeenteraadsvergadering. Het nieuwe GroenLinks-raadslid, Michiel Pellenbarg, hield zijn ‘maidenspeech’; GroenLinks-wethouder Henk Bakker trad voor het eerst als wethouder op; de PvdA-fractie was sinds lange tijd oppositiepartij.

Michiel Pellenbarg en Henk Bakker maakten een stevige indruk. De PvdA-fractie vervulde haar rol met verve, maar was blijkbaar even vergeten dat het oppositie voerde tegen zichzelf: het voorstel waartegen PvdA-woordvoerder André Hatzman tegen te hoop liep, was onder de verantwoordelijkheid van zijn eigen Jan Oomkes tot stand gekomen.

Multifunctioneel sportgras

GroenLinks-fractievoorzitter Klaas-Wybo van der Hoek deed in het vragenuurtje de suggestie om de capaciteitsproblemen bij de Hockeyclub en Voetbalvereniging in Zuidhorn met een trainingsveld te verkleinen: “In de aanloop van het WK Hockeyen in Nederland werd nog eens duidelijk dat er een groot capaciteitsprobleem is bij hockeyverenigingen. Er zijn lange wachtlijsten voor leden, in het bijzonder voor kinderen. Dat is jammer, omdat we meer mensen aan het bewegen willen krijgen en houden. In onze gemeente is er ook sprake van een capaciteitsprobleem voor hockey, maar ook weer voor vv Zuidhorn. Onze vragen: Zijn het college deze problemen bekend?

Kan het college ons voorstel in deze bestuursperiode bekijken om voor de hockeyvereniging en vv Zuidhorn een kunstgrasveld aan te leggen dat voor beide verenigingen is te gebruiken?”

Het college was niet op de hoogte van het capaciteitsprobleem bij de Hockeyclub, wel bij vv Zuidhorn. Het liet doorschemeren de suggestie aardig te vinden, maar daar vooralsnog geen geld voor te hebben.

Duurzaamheid Uitvoeringsprogramma (DUP) 2014

GroenLinks woordvoerder Alex Temmingh was niet heel gelukkig met het voorstel van het oude college voor het Duurzaamheid Uitvoeringsprogramma, afgekort DUP genoemd. Hij betoogde: “In april heeft de raad het Duurzaamheidsbeleid vastgesteld. Doordat het jaar al half om is, moeten 2014 voor het Uitvoeringsprogramma feitelijk als een tussenjaar zien. Wat de fractie van GroenLinks betreft hadden dit uitvoeringsprogramma dan ook niet hoeven te behandelen. Maar ja, voert het college aan, we hebben nu eenmaal een wettelijke verplichting om jaarlijks een programma aan de Provincie te overleggen. Ik denk dat dat uit te leggen was geweest, waarbij de inspanningen gericht hadden kunnen worden op een beter DUP 2015. Lopende projecten lopen toch wel door. Een DUP omdat het er nu eenmaal moet zijn, ik vind het niet heel sterk.

Wat niet wil zeggen dat er geen goede dingen in staan, met een goede inbreng van de Milieu Advies Commissie.

Op vermindering van CO2 in de agrarische sector heeft mijn fractie al diverse malen aangedrongen. Nu onderneemt het college tamelijk vrijblijvend actie: we ‘gaan het gesprek aan’, het wordt ‘onderzocht’ en we gaan ‘LTO vragen’ ons te informeren. Uiteraard gelden rechten en verplichtingen, maar wij verwachten van het college wat meer druk en inventiviteit. Met ondernemers die een vergunning aanvragen waarbij milieuaspecten een rol spelen, wordt het gesprek aangegaan. Ik stel voor dat ook bij agrarische ondernemers te doen.

Enkele andere punten:
Een minstens 25% scherpere EPC. Prima als het lukt.
Samenwerking met projectontwikkelaars: prima, al zullen projectontwikkelaars nog altijd graag willen ontwikkelen – dat betekent dat de gemeente voorwaarden kan stellen.
Duurzaam inkopen: mooi, maar wat gaan we nu precies inkopen ten behoeve van wat?
Het zelf vermarkten van plastic afval: wat zijn daarvan precies de voordelen?
Aanpak lichthinder: op zich goed, maar denk ook hier aan lichthinder door de agrarische sector.
Alleen nieuw onafhankelijk onderzoek en meer druk op de staatssecretaris kan leiden tot echte resultaten bij Laag Frequent Geluid. Zuidhorn kan dat doen samen met andere gemeenten.”

 

Jaarrekening en Jaarverslag Stichting Westerwijs
GroenLinks-raadslid Alex Temmingh is ook woordvoerder onderwijs. Hij betoogde:
“De financiële situatie van Westerwijs is gezond en dat doet ons uiteraard deugd. Wel is de kapitalisatiefactor in een jaar tijd met bijna 5% gestegen, terwijl deze al royaal boven de norm ligt. M.a.w., de buffer van Westerwijs is te groot en wij zijn benieuwd wat het bestuur daaraan denkt te doen.
Er zijn extra baten als gevolg van de uitwerking van het Najaarsakkoord. Deze extra inkomsten van het Rijk verklaren vrijwel het hele verschil tussen begroting en werkelijkheid. Dat stemt ons tot tevredenheid.
Het aantal leerlingen van Westerwijs is gedaald, mede omdat kinderen van de samenwerkingsschool in Aduard niet meer meetellen voor het Openbaar Onderwijs. Heeft dit financiële consequenties gehad voor Westerwijs? Dit is des te meer van belang omdat ook in Noordhorn een fusieproces gestart is tussen de openbare en de christelijke school. En wanneer wordt de raad nader over dit fusieproces geïnformeerd?
Het ziekteverzuim onder het personeel: het streven is dit terug te dringen naar 5,5%, terwijl het nu met 7,65 meer dan een procent boven het landelijk cijfer ligt. Is dit dan een realistisch streven? Waardoor is het ziekteverzuim zo hardnekkig te hoog? Speelt de werkdruk daarbij een rol, ook al is deze volgens de QuickScan van 2013 afgenomen? Is een andere Arbodienst dan werkelijk de oplossing? Of waren er ook andere redenen om over te stappen op een andere Arbodienst?
Eind 2013 is de inbreng van de scholen versterkt met drie directeuren. Terwijl het percentage directie al 10% bedraagt. Het landelijk gemiddelde is 8%. Op zijn minst opvallend.

Personeel: hoe kan het dat onder het personeel de animo om de masteropleiding te volgen zo gering is, zodat slechts 18% van de leerkrachten op LB-niveau werkt? Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de waarde Professionaliteit?

Opbrengsten van de scholen: de CITO-scoren vormen een bekende graadmeter voor de kwaliteit van ons onderwijs. Welke andere graadmeters worden gehanteerd?

Wij missen een punt dat de laatste tijd erg weer erg actueel is. School hoort een veilige omgeving te zijn en is dat helaas niet altijd. Kortom, aandacht voor de sociale factor van de schoolomgeving en met name de bestrijding van pesten zou op zijn plaats zijn.”

 

Percelen nabij De Gast 51 en Rijksweg 11
Voor een aantal percelen op deze locaties is er sinds een jaar geen geldig bestemmingsplan meer. De raad heeft daarom vorig jaar een “voorbereidingsbesluit” genomen, wat inhoudt dat bouwaanvragen niet in behandeling behoeven te worden genomen totdat er een nieuwe bestemmingsplan in procedure komt. Dat voorbereidingsbesluit komt nu een jaar later te vervallen en er is nog geen bestemmingsplan in voorbereiding. Het college stelde daarom voor een nieuw voorbereidingsbesluit voor deze percelen te nemen.

Michiel Pellenbarg bracht in dat GroenLinks graag ziet dat de omwonenden beschermd worden tegen ongewenste ontwikkelingen, en dus het voorstel steunt. Hij gaf daarbij wel een tip aan de wethouder mee: dat deze werkwijze – het niet in procedure nemen van een bestemmingsplan, maar gewoon een nieuwe voorbereidingsbesluit nemen – risico’s met zich meebrengt. Het advies aan het college is dan ook ditmaal wel binnen de looptijd van een jaar een bestemmingsplan in procedure te brengen. Het bleef overigens in de vergadering onduidelijk of wethouders Stol deze aanbeveling ter harte gaat nemen.   

 





Columns Zuidhorn