Hoe is het toch mogelijk, dat na twee raadsvergaderingen en veel gepraat er wel reclamebelasting wordt ingevoerd en dat toch naderhand veel mensen met een nare bijsmaak blijven zitten. Politiek zoals je deze niet moet voeren in optima forma.
D66 was in eerste instantie geen voorstander van het invoeren van reclamebelasting. De gemeente in de rol van een incassobureau om gebrek aan betrokkenheid onder een groep middenstanders te compenseren.
In eerste instantie had het college een goed plan bedacht samen met de ondernemers, die in meerderheid voorstander leken van het invoeren van een reclamebelasting. Kern van het verhaal is, dat de omdernemers graag een bruisender centrum willen creeren met een groot aantal activiteiten. De steun, die men zocht bij de gemeente kwam niet zomaar uit de lucht vallen. In onze omgeving zijn meer gemeentes, die op soortgelijke wijze samen met de ondernemers de handen ineen slaan. Dat zou ook in Zuidhorn moeten gebeuren.
Zoals gezegd: Er lag een prima plan op tafel, welke werd gesteund door de ondernemers, die voorstander waren van deze reclamebelasting. Maar dan begint de ellende pas goed, want onder aanvoering van met name het CDA werden maar liefst 6 amendementen ingediend. De ondernemers struikelden over een amendement over de samenstelling van de Stichting. De Zakenkring zou hierin onvoldoende vertegenwoordigd zijn en dat was de reden, dat de aanwezige ondernemers boos de raadszaal verlieten.