Zowel bewoners als gemeente hebben Prorail duidelijk laten weten dat de geplande afsluiting van de Fanerweg niet zomaar kan.
De afsluiting is noodzakelijk om een nieuwe onderdoorgang te realiseren voor het tracé voor de extra sneltrein Groningen-Leeuwarden.
Kritische geluiden waren op een eerste informatiebijeenkomst in oktober al te horen maar ook gisteren tijdens een inloop die gehouden werd in Balk.
Ook de gemeente heeft in een recent overleg met Prorail benadrukt dat een afsluiting van de Fanerweg zo kort mogelijk zou moeten duren.
Door de afsluiting, die een jaar zal duren, vreest de middenstand omzetderving. Ook de voorgestelde alternatieve routes worden kritisch bekeken. Om het centrum te bereiken wordt autoverkeer door de Oostergast geleid waar ook de Brede school staat.
Sander Pieck, Planoloog en Projectleider Anna Zwiers van Prorail toonden zich gisteravond bewust van de geopperde kritiek. Ingediende zienswijzen zullen voor zover mogelijk en ( financieel) haalbaar betrokken worden bij de uiteindelijke plannen. Maar zo wordt gesteld; “ het moet wel in verhouding zijn”
Voor het begin van de dag waren er 36 zienswijzen ingediend, tijdens de inloop zaten medewerkers klaar om mensen te helpen hun zienswijzen on-line aan te melden.
Tot en met 12 januari is het mogelijk een zienswijze in te dienen.
Overigens is het te laat om een dubbel spoor, elektrificatie en een station bij Visvliet te realiseren zoals Derk Jan van den Bos had gewenst.
In het ontwerptracébesluit staat in detail beschreven welke aanpassingen op het traject Groningen-Leeuwarden worden uitgevoerd en welke maatregelen er worden genomen op het gebied van onder andere geluid.