Afgelopen donderdag is er weer een schip aangekomen met delen voor de spoorbrug. Er werden zogenaamde boogdelen gelost.
Deze worden “over” de enorme tijdelijke stalen constructie gelegd, aan elkaar gelast en verbonden met het brugdek. Van het brugdek is een groot deel van de secties al aan elkaar gelast. Dit is het deel waarover straks de treinen rijden.
De aanvoer heeft vertraging opgelopen door ijsvorming op het Main-Donaukanaal. Om toch de planning te halen, wordt het lassen en coaten acht weken lang, 6 dagen per week 24 uur per dag uitgevoerd. De lawaai-producerende werkzaamheden vinden alleen overdag plaats.
Er komen nog twee transporten waarna op 8 juli de brug in zijn geheel naar de plek wordt gerold én gevaren.
Opritten naar de brug
Langs de noordelijke oprit worden ter hoogte van de Schipsloot/Mokkenburgweg nog ca.
130 m damwandplanken geplaatst.
Funderingen
In beide bouwkuipen (aan de noord- en zuidzijde) van de boogfundering is, ter afdichting, onderwaterbeton gestort. Daarna zijn beide bouwkuipen drooggepompt en is begonnen met het aanbrengen van de wapening van de funderingsblokken. Haverwege maart wordt het beton gestort op de zuidoever en ongeveer een week daarna op de noordoever.
Inloopspreekuur
In de oneven weken vindt op maandagmiddag van 13.00 uur tot 14.00 uur een inloopspreekuur plaats in de bouwkeet op het terrein op de zuidoever. U kunt hier terecht voor al uw vragen over de uitvoering van het project.