Donderdag 10 januari namen de wethouders van de gemeenten Grootegast (Mark de Haan), Marum (Jan Vos) en Zuidhorn (Jan Oomkes) symbolisch de nieuwe inzamelwagens van van Gansewinkel officieel in gebruik.
Contract
Het bestaande contract voor de huisvuilinzameling met de firma van Gansewinkel van de gemeenten Zuidhorn, Leek, Marum en Grootegast liep in 2012 af. De gemeenten hebben daarom in 2012 een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. Uit de aanbestedingsprocedure kwam van Gansewinkel als voordeligste uit de bus. De gemeente Leek heeft ervoor gekozen een andere weg in te slaan, waardoor de gemeenten Grootegast, Marum en Zuidhorn overbleven. Deze gemeenten hebben een contract afgesloten met van Gansewinkel. Dit contract is 1 januari 2013 ingegaan en heeft een looptijd van vijf jaar.
Nieuwe inzamelvoertuigen
Van Gansewinkel heeft voor deze opdracht drie nieuwe huisvuilwagens aangeschaft met een nieuw logo. Deze rijden inmiddels al rond. Met deze drie voertuigen is van Gansewinkel in staat om in de drie gemeenten het huisvuil in te zamelen. De inzamelvoertuigen mogen ook gemeenteoverschrijdend inzamelen. Dat betekent dat de huisvuilauto niet meer bij de gemeentegrens hoeft te keren maar door kan rijden. Op deze wijze verloopt de inzameling nog efficiënter. Het kan wel betekenen dat inzamelroutes wijzigen.
Afvalkalender
De (gewijzigde) routes zijn te vinden op de afvalkalender van de gemeenten. Deze hebben de drie gemeenten gepubliceerd op de gemeentelijke informatiepagina. Daarnaast kunnen inwoners de afvalkalender van hun gemeente vinden op de gemeentelijke website.
Centraal telefoonnummer
De drie gemeenten hebben afgesproken dat er voor diverse vragen en meldingen over huisvuilinzameling één centraal telefoonnummer beschikbaar is: (0594) 695799. Via dit nummer kunnen inwoners meldingen doen over de huisvuilinzameling.