Sinds kort zijn voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen bij de spoorbrug aan de Fanerweg begonnen. Dinsdag werd een rijbaan afgesloten en zijn er stoplichten geplaatst.
De brug wordt vervangen in het kader van de uitvoering van het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. Omdat er steeds meer mensen met de trein reizen, komt er een extra sneltrein tussen beide hoofdsteden bij. Momenteel rijden er twee stoptreinen en één sneltrein per uur, per richting. Met elk kwartier een trein wordt de kwaliteit verhoogd en kunnen treinen beter op elkaar aansluiten. In dat kader zijn er al diverse aanpassingen aan het traject gedaan
Vanaf 17 mei ligt het ontwerp tracébesluit voor de bouw van een brug over de Zuidwending ( Fanerweg) ter inzage in het gemeentehuis. Voor belanghebbenden is het mogelijk bezwaar in te dienen. ( per post postbus 3, 9800 AA Zuidhorn ).
Deze zienswijzen worden waar mogelijk meegenomen in het tracébesluit. Als het tracébesluit onherroepelijk is, start de bouw.
Afsluiting Fanerweg van een jaar naar twee maanden
Tijdens een inloopavond eind oktober vorig jaar werden de plannen voor de vervanging van de spoorbrug over de Fanerweg gepresenteerd. Daarbij werd aangegeven dat het nodig was de Fanerweg ongeveer een jaar af te sluiten. Dit zorgde voor rumoer onder inwoners en middenstanders. Na een onderzoek van ProRail bleek dat voor de uitvoering van de werkzaamheden de Fanerweg maximaal twee maanden hoeft te worden afgesloten voor het verkeer. Aannemer BAM Infra werkt langer achter elkaar door en voert verschillende werkzaamheden tegelijktijdig uit. De brug wordt voorgebouwd op het werkterrein ernaast. Deze manier van bouwen is wel duurder, maar de kosten blijven binnen het beschikbare budget van het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden.
Omleiding
Door de afsluiting wordt het verkeer omgeleid en zal het zijn weg vinden dwars door de dorpskom van Zuidhorn. Dat kan voor onveilige situaties zorgen. Ook zal zo’n stremming een negatief effect kunnen hebben op de plaatselijke middenstand.
Andere aanpassingen
Spoorverdubbeling tussen Zuidhorn en Hoogkerk
Tussen Zuidhorn en Hoogkerk komt er over 8 kilometer een spoor bij. Het spoor bij Hoogkerk wordt extra lang, zodat er later makkelijk een halte kan worden bijgebouwd
Keerspoor Zuidhorn
Er komt een extra spoor bij Zuidhorn, ten noorden van het perron. Deze is nodig om de pendeltreinen die enkel in de spits tussen Zuidhorn en Groningen rijden, te laten stoppen. Hierdoor blijven er twee hoofdsporen vrij voor de stop- en sneltreinen. Het nieuwe perron krijgt een trap en hellingbaan naar het transferium Zuidhorn.
De snelheid tussen Grijpskerk en Hoogkerk gaat omhoog van 100 naar 120 kilometer per uur.