200109
grootegast -
Edo Jans (47) uit Grootegast is voor twee jaar aangesteld als toeristisch aanjager voor het Westerkwartier en in die functie nu een aantal maanden werkzaam. Hoe cryptisch de omschrijving van zijn werk ook is - het komt er op neer dat hij moet zorgen dat het Westerkwartier niet over het hoofd wordt gezien als toeristen in de stad Groningen dagtripjes uitzoeken - zelf is hij wars van wollig taalgebruik en van praten om het praten. Jans is iemand die wil timmeren. En dat doet hij momenteel vol overgave.
Jans' taak is om wat het Westerkwartier in zijn mars heeft over het voetlicht te tillen. "Daarbij is het volgens mij zaak om realistisch te blijven. Dat we het Westerkwartier landelijk toeristisch op de kaart moeten krijgen is te groots gedacht. Kleine regio's, waar dan ook, zijn in andere delen van Nederland nu eenmaal onbekend. In het Westen heeft niemand van het Westerkwartier gehoord. Ga maar na: als iemand uit Limburg op de Hondsrug op vakantie is geweest, antwoordt diegene eenmaal thuis op de vraag waar-ie is geweest gewoon met Drenthe. Naamsbekendheid krijg je alleen door heel voorzichtig te opereren. Je moet niets forceren, maar slim combineren."
Volgens Jans is zijn eerste uitdaging om het Westerkwartier in te bedden in de succesvolle campagne 'Er gaat niets boven Groningen'. Daarbij moet uitgegaan worden van de kracht van de regio Westerkwartier. "De truc is iets te vinden wat je de kracht van het Westerkwartier kunt noemen, zodat je dat gegeven kunt verbijzonderen om de rest van Nederland hier naar toe te krijgen. Schermen met de term rust en ruimte is niet genoeg. Vlakbij Schiphol vind je ook rust en ruimte."
bron DvhN