Maar het op de kaart zetten van Het Westerkwartier bleek in de afgelopen jaren nogal lastig.
Het Westerkwartier staat op 25 april, tweede paasdag, in de etalage. Dan laten toeristische en recreatieve bedrijven zien wat ze in huis hebben. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om te komen genieten van de vele activiteiten die overal worden georganiseerd. De organisatie van dit evenement is in handen van de ondernemersvereniging Toerisme Westerkwartier.
Deze ondernemersvereniging is in het zadel geholpen door de gemeenten in het Westerkwartier door het aanstellen van Toeristische aanjagers maar moet het nu zelf doen. Onder leiding van voorzitter Harrie Fellinger wordt er bijvoorbeeld (weer) een website gelanceerd
Eerder trachtte Piet Haima van de voormalige VVV Zuidhorn de andere Westerkwartier VVV's onder een noemer samen te brengen onder de naam Touristinformationwesterkwartier.nl. Eenmaal in de lucht maakte Marum toch maar een eigen VVV site. Ook de andere VVV's maken weinig gebruik van de site om hun toeristische informatie aan de man te brengen. Op dit moment is alleen Leek actief.
Al heel lang wordt er geprobeerd het Westerkwartier te promoten dmv websites.
In plaats van 1 Cultureel Portaal worden er steeds maar weer deelsites gelanceerd.
Zo is er Touristinformation- Westerkwartier.nl, middaghumsterland.nl, middag-humsterland.nl ( met streepje), langsboerengoed.nl en meer. Deze sites worden veelal met geld van de diverse gemeentes of Europees gefinancieerd.
Op papier ziet de nieuwe site er mooi uit, maar deze moet echter ook worden ingevuld en dat levert vaak problemen op. Een site is relatief snel gemaakt maar het bijhouden is een doorlopend proces. Kijk maar eens op de eerder genoemde sites en lees daar agendapunten van december of ander belegen nieuws.
Dhr Bleeker, actief op het gebied van toerisme en promotie is bekend in het Westerkwartier. Ook hij werkte mee aan Touristinformation- Westerkwartier.nl. Hij vindt het verwonderlijk dat er (weer, hij ziet dat vaker) wordt gekozen voor een nieuw systeem. “Het gaat om de inhoud” zegt hij. “De redactie is de bottleneck. Nu gaat er weer veel tijd in zitten om mensen wegwijs te maken in het systeem”.
De nieuwe site maakt gebruik van de informatie van Biblionet. Om hiervan gebruik te maken dient een entreegeld te worden betaald en jaarlijkse kosten ( bedragen van rond de 3000).
Ook is de bedoeling dat de nieuwe site wordt “geoptimaliseerd voor zoekmachines” er wordt in dat verband gesproken over € 1000,- per maand.
8-04-2011 WIZ