18-01-2009
FNV leden zijn tegen, maar ‘Vrijwillige tijd voor tijd regeling’ Koopman Transport gaat door
NOORDHORN/NIJKERK - “Onze leden hebben zaterdagochtend unaniem tegen de vrijwillige tijd voor tijd regeling van Koopman Transport Noordhorn en Nijkerk gestemd. Toch vrees ik dat het bedrijf de plannen doorzet om in drie maanden 120 overuren van het personeel in te zetten. Omdat CNV wel gaat tekenen. Dat kost iedere werknemer tot 1400 euro”, verzucht bestuurder Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten na afloop van de vergadering in zijn auto op weg naar een volgende bijeenkomst.
“Omdat de leden tegen zijn, zal onze bond niet gaan tekenen. Onze leden willen tot zestig uur in drie maanden gaan. Dat is twintig uur meer dan FNV Bondgenoten heeft voorgesteld. Hiermee doen ze water bij de wijn. Ik heb die zestig uur wel vooraf in mijn achterhoofd gehouden. En het zal daar geen uur boven mogen komen. Op zich is de vergadering van de Noordhorn medewerkers rustig verlopen. Zakelijk en zonder geschreeuw.
De personeelsleden van Nijkerk waren tijdens de bijeenkomst in Nulde overigens wel witheet. De directie van Koopman Transport heeft nog niet gereageerd. Dat verwacht ik nu niet. De afspraak is dat wij een brief sturen. Dat gebeurt zondag 18 januari. Daarin staat ons eisenpakket”, legt Huub uit. “Ik vind de stelling van de FNV leden terecht. Normaal gesproken leggen wij zo’n tijd voor tijd regeling neutraal voor. Deze keer niet, want de voordelen wegen niet op tegen de nadelen”, vervolgt hij.
Gaat Koopman Transport nu mensen ontslaan? Huub: “Dat verwacht ik niet, omdat CNV wel gaat tekenen voor drie maanden. Dan is de regeling alsnog van kracht. Het nadeel hiervan is dat FNV Bondgenoten het komende kwart jaar niet bij overleg over deze regeling is betrokken. Maar na die periode kunnen wij met een schone lei aan tafel schuiven. Wij kunnen officieel een juridische procedure starten. Dat duurt echter langer dan de regeling. Een andere methode is actie. Onze leden hebben gezegd dat staken ze te ver gaat.”
De FNV bestuurder houdt een naar gevoel over aan de kwestie. “Omdat de regeling wellicht wordt toegepast, worden de mensen gedupeerd. Het is niet elegant hoe het allemaal verlopen is. Zeker omdat CNV voor blijkt te zijn en wij tegen. Dat is een zakelijk verschil van mening”, besluit Huub.
Bron Transport-Online / Marcel van der Voort.