Op 25 oktober wordt op het plein van de Overtuinen in Zuidhorn het kunstwerk onthuld dat door Cruiming Architectuur en Ontwikkeling aan de gemeente Zuidhorn wordt geschonken.
Op 23 oktober is op het Plein Overtuinen vlak voor de Kruidvat een groot nieuw kunstwerk van kunstenaar Ronald A. Westerhuis worden geplaatst. Eerder werd al de fundering gestort» Meer daarover
Op 25 oktober vindt de onthulling ongeveer om 14.00 uur plaats, waarbij de kunstenaar aanwezig zal zijn.
De stichting Uit de Kunst, de Advies commissie Kunst en Cultuur van de gemeente Zuidhorn en het Cultureel Centrum Zuidhorn zagen hierin een goede aanleiding bij die onthulling ook de kinderen en jongeren in onze gemeente te betrekken. Immers, zij zijn degenen die in en om het kunstwerk kunnen spelen, en als zij betrokken worden bij de onthulling ervan zullen zij hopen we ook in de toekomst zorg dragen dat het mooi en ongeschonden blijft. We gaan ervan uit dat zij zich erdoor geïnspireerd zullen voelen om zelf creatief bezig te zijn.
Ronald A. Westerhuis heeft talloze monumentale stalen werken voor publieke ruimtes en prive collecties gemaakt. Vanuit zijn thuisbasis in Zwolle werkt hij voornamelijk met roestvrij staal. Hij heeft o.a. werken in Hardanger, Norway (2004) Lankhorst en Shell in Amsterdam (2009) gemaakt. » Meer over de kunstenaar
Workshops
Op 25 oktober zijn er twee workshops beeldhouwen op het plein Overtuinen
De opdracht wordt: als jij een beeld voor dit plein zou mogen maken, hoe zou dat er uitzien?
De eerste workshop is van 10.00 uur tot 12.00 uur, de tweede van 12.00 uur tot 14.00 uur
2 x plm. 15 kinderen en jongeren van ± 9 -13 jaar kunnen zich via hun school opgeven om hieraan deel te nemen
Beeldend kunstenaar Alie Popkema begeleidt de kinderen om zelf een kunstwerk van speksteen te maken
De plek is in en/of buiten het leegstaande pand op het plein (voormalige Etos winkel)
De kunstwerken worden tentoongesteld in de buurt van het nieuwe kunstwerk
De kinderen uit de eerste groep komen terug om 14.00 uur
De kunstenaar Ronald Westerhuis bekijkt het resultaat en geeft een reactie vanuit zijn eigen werk
De kinderen mogen op een later tijdstip hun werk mee naar huis nemen.