Sinds jaar en dag fietsen bewoners vanuit de westelijke wijken in Zuidhorn naar het station over het Bospad. Opeens staat er een bord dat het pad definitief wordt afgesloten.
Het smalle pad is een veelgebruikte route naar het station en het bord wekt dan ook verbazing bij gebruikers. Pieter Aikema is zelfs een petitie gestart om te voorkomen dat het pad wordt afgesloten.
Het steeds drukker wordend verkeer zal de reden zijn maar de vraag rijst of het niet eerder aangepakt had kunnen worden.
Voetgangers en Fietstunnel
Al in 2013 werd dit onderwerp in de raad van Zuidhorn besproken. Groen Links stelde middels een motie voor om de veiligste oplossing te kiezen door alsnog een tunnel op die plek te krijgen en had ook al ideeën om dat te financieren (compensatiegelden Regiotram). Het college wilde daar niet aan. » Lees daarover
Een fiets en voetgangerstunnel had het probleem in een keer opgelost maar ook een goedkopere oplossing is mogelijk. Pieter Aikema heeft daartoe voorstellen op zijn pagina. De gemeente is om commentaar gevraagd maar heeft tot nu toe niet gereageerd.
In 2020 is de gehele overweg aangepakt. Destijds is een aparte route gemaakt voor voetgangers en fietsverkeer naar de Brede School / Oostergast. Hiermee zou het verkeer op de reguliere overweg worden ontlast. Maar er is geen rekening gehouden met het Bospad. » Lees daarover
UPDATE
Reactie gemeente:
Bij de aanpassing van de spoorwegovergang in het kader van het project extra sneltrein Groningen-Leeuwarden is ooit gekeken naar een tunnel. Deze was echter niet realiseerbaar gelet op de ruimte die een tunnel inneemt. Ook is hier sprake van een beschermd dorpsgezicht. Wel is uiteindelijk binnen het project een aparte spoorwegovergang voor langzaam verkeer gerealiseerd (2021). Hierbij is door ProRail aangegeven dat het Bospad dicht moet voor fietsers, omdat het Bospad te dicht bij de overgang ligt. Dit is verkeersonveilig en past niet in de huidige inzichten voor veilige spoorwegovergangen. De aanpassing van het Bospad ter hoogte van de spoorwegovergang bleek onvoldoende te werken. Daarom is het plan hier een fysieke aanpassing aan te brengen in de vorm van een houten ‘kissing gate’ (draaihek). Hierdoor kunnen fietsers niet meer de oversteek maken van en naar het station. Hiermee bereiken we een grotere verkeersveiligheid ter hoogte van de spoorwegovergang. We realiseren ons dat dit vervelend voor fietsers kan zijn. Via een vooraankondigingsbord werd deze aanpassing aangekondigd. We zijn daarin te voorbarig geweest. Voor de aanpassing is (mogelijk) een verkeersbesluit nodig. We hadden dit beter kunnen voorbereiden en daarmee de ontstane onrust kunnen voorkomen. We gaan dit nu eerst onderzoeken. Het bord halen we weg.