Hoe veilig voelen inwoners zich? Treffen inwoners maatregelen om veilig en gezond te leven? En welke informatie verwachten ze hierover vanuit de overheid? De gemeente Westerkwartier start een campagne over risicocommunicatie, om inwoners weerbaar te maken tegen onveilige situaties, ongewenst gedrag en overlast. Dat kan de gemeente niet alleen. Vanaf 14 september kunnen inwoners via een online enquête meedenken. Onder de deelnemers verloot de gemeente drie Denk Vooruit Noodpakketten. Dat is een handige rugzak met de belangrijkste spullen om jezelf te redden in geval van een noodsituatie, zoals een noodradio, isolatiedeken, verbandtrommel en zakmes.
Waarom belangrijk?
Burgemeester Ard van der Tuuk vindt roept inwoners op mee te doen met de enquête: “Risicocommunicatie gaat over het beperken van gevaar en het bevorderen van veiligheid. Zo kunnen we door de juiste maatregelen te nemen branden voorkomen of de schadelijke gevolgen beperken, in plaats van ze achteraf te blussen. Dat geldt ook voor verkeersveiligheid, inbraken, vuurwerk, drugs- en alcoholgebruik. Dat is niet alleen een kwestie van zenden van uit de overheid, maar iets wat onze inwoners in eerste instantie zelf doen. Daarom willen we zo graag hun mening horen om te weten hoe ze zijn voorbereid en elkaar helpen en hoe wij samen met andere overhedenkunnen faciliteren om die zelfredzaamheid te vergroten.”
De enquête wordt gebruikt om in kaart te brengen welke onderwerpen voor inwoners prioriteit hebben en op welke wijze de gemeente daarover moet communiceren, zodat inwoners zich beter kunnen weren tegen risico’s. Om de resultaten van de campagnes te meten, vindt de enquête ieder jaar plaats.
Meedoen en prijzen
Meedoen met de enquête kan van 14 september tot 4 oktober via www.westerkwartier.nl/veiligheid Inwoners registreren zich eerst als panellid en krijgen daarna de mogelijkheid de enquête in te vullen, die tien tot vijftien minuten duurt. Na 4 oktober worden de noodpakketten verloot onder de deelnemers.
Anoniem inwonerspanel
Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoeksbureau Enigma Research. Anonimiteit is gegarandeerd. Er wordt vertrouwelijk omgegaan met de antwoorden. Inwoners kunnen zich blijvend aanmelden voor het panel.