In september van dit jaar is een start gemaakt met het opstellen van een detailhandelsvisie voor de gemeente Westerkwartier.
Het visietraject wordt begeleid door Jannie Rijs en Bert Broekhuis van Broekhuis Rijs advisering. Bij het traject werd een begeleidingsgroep betrokken met daarin een afvaardiging van de besturen van een vijftal ondernemersverenigingen in de gemeente Westerkwartier.
Tijdens de bijeenkomst van 18 november in de voormalige raadszaal van het gemeentehuis in Marum werd de conceptvisie gepresenteerd. Wethouder Pastoor zei dat het onderwerp bij de gemeente leeft en drukte de aanwezigen op het hart hun ideeën te delen. Jannie Rijs van Broekhuis Rijs advisering toonde in een presentatie een sterkte/zwakteanalyse per dorp met kansen en bedreigingen.
Vervolgens werd het gezelschap opgedeeld in een drietal groepen. Aan de hand van een plan van aanpak per dorp én gemeente breed kon input gegeven worden.
Stoom afblazen en gal spuwen
Allereerst werd er flink stoom afgeblazen en gal gespuwd door de ondernemers. “ altijd moet een kleine club de kar trekken” , “vrijwilligers zijn dun gezaaid” en “ samenwerking is bij ons in het dorp moeilijk”. Dat bleek overal hetzelfde te zijn. Maar zei Bert Broekhuis; “ laten we vooral vooruit kijken! Er liggen kansen en om die goed te benutten kun je toch het best samenwerking zoeken”. Ook met vastgoedbedrijven en andere partijen.
Bevindingen
De bevindingen werden per groep kort uiteengezet en worden meegenomen in de uiteindelijk visie. Verder werd er voorgesteld om elkaars ( middenstandsverenigingen) jaarprogramma te delen om te voorkomen dat op dezelfde datum activiteiten worden gehouden. In dat kader werd ook gewezen op de agendawebsite www.inhetwesterkwartier.nl Deze website is mede met dat doel opgezet en veel partijen plaatsen hun activiteiten. Een jaarlijks overleg tussen de verenigingen, liefst met een onafhankelijke aanjager of personele ondersteuning door de gemeente kwam ook ter sprake.
Definitieve conceptvisie
Op basis van de input van vandaag zal een definitieve conceptvisie worden opgesteld die begin 2020 aan de gemeenteraad ter vaststelling wordt aangeboden. Als u nog tips of opmerkingen heeft die u belangrijk vindt voor uw dorp mbt dit onderwerp. Mail ze naar info@broekhuisrijs.nl ovv detailhandelvisie Westerkwartier
Plan van aanpak
Gemeente breed:
Marketingstrategie
Toerisme en recreatie, kansen benutten
Professionalisering ondernemerschap
Winkel-openstelling: gelijk speelveld, ook op zondag
Randvoorwaarden goed invullen, o.a. toegankelijkheid en bereikbaarheid.
Voor Zuidhorn
Pleinen beter invullen, Beleving brengen
Betere binding met wijk Oostergast
Versterken presentatie ondernemers/winkels
Herinvulling pand Blokker
Commentaar
Alhoewel de opkomst naar tevredenheid van de gemeente en Broekhuis Rijs advisering was, een dertigtal, is dat eigenlijk teleurstellend. Maandagochtend 09.30 is goed getimed maar kennelijk is voor veel middenstanders de vrije dag heilig.
On-line verkopen zullen de komende jaren blijven groeien en een bedreiging zijn voor de middenstand. Een sanering kan en zal niet uitblijven.
Uiteindelijk gaat het om een divers aanbod van winkels, in een compact centrum, wat in ieder geval de eigen inwoners kan bedienen. Om meer publiek te trekken moet ingezet worden op “beleving”. Andere plaatsen zoals de Stad of Drachten zijn concurrent.
Betrokkenheid van alle ondernemers is doorslaggevend, zij zullen toch die kar moeten trekken. Vaak is er sprake van een moeheid of onverschilligheid of gebrek aan inzicht in het belang van gezamenlijkheid. Een reclamebelasting, zoals in Zuidhorn en Leek om activiteiten te kunnen financieren is nodig en wordt op dit moment geharmoniseerd voor de gemeente.