Leerlingen uit havo 5 en vwo 6 van vestiging Lindenborg van rsg de Borgen hebben hun schoolloopbaan in het Technasium met een meesterproef afgesloten. Op dinsdag 13 en woensdag 14 maart gaven de leerlingen een presentatie en het eindproduct aan hun opdrachtgever.
Leerlingen met een natuurprofiel Natuur&Gezondheid of Natuur&Techniek, die het O&O (onderzoek & ontwerpen) als examenvak kiezen, gaan voor de meesterproef zelf opzoek naar een opdrachtgever en expertbegeleider. De opdrachtgever moet een actueel bèta-technisch probleem of vraag hebben die leerlingen gaan onderzoeken en mogelijke oplossingen voor bedenken. De expertbegeleider kan leerlingen informeren over ontwikkelingen in zijn/haar vakgebied en helpt de leerlingen met de inhoud van het project. Ze kunnen onderzoek uitvoeren (eventueel op een hogeschool of universiteit) en een product ontwikkelen en testen.
Felix Tieleman heeft samen met Laura Seinen (beiden uit 6 vwo) het KNMI als opdrachtgever. Hun opdracht is een dropsonde te maken die een ozon meetinstrument bevat en gebruikt kan worden tijdens demonstraties om het publiek te laten zien hoe ozon gemeten wordt. Laura heeft zich toegespitst op de meetapparatuur en Felix heeft zich verdiept in de dropsonde en aerodynamica. De basis van de dropsonde is een model van een zweefvliegtuig. Het vliegtuig met de meetinstrumenten is ook door de leerlingen gemaakt en getest. Ze hebben het de naam de Ozon Measuring Glider gegeven. Marc Allaart van het KNMI (opdrachtgever) vindt het een heel goed product wat de leerlingen hebben ontwikkeld. Het prototype kan nog verder verbeterd worden en hij ziet zeker kansen om dit samen met de leerlingen bij het KNMI te doen.
“De kers op de taart is de aanwezigheid van de opdrachtgevers bij de eindpresentaties en dat ze potentie zien van producten die leerlingen afleveren.”
Aldus docent O&O Carol van Kershaver van de Lindenborg. Ze vindt het mooi dat leerlingen op een geheel zelfstandige manier tot een eindproduct komen. Leerlingen moeten goed kunnen samenwerken, communicatief sterk zijn en initiatiefrijk. Carol: “Je bent naast docent ook een coach. Je kijkt en luistert vooral en voorziet de leerlingen van advies, maar in feite doen ze de uitvoering helemaal zelf.