ZUIDHORN – Ademloos luisteren zestien groep-8 leerlingen, onder wie een aantal van basisschool De Brug uit Zuidhorn naar ex-kindsoldaat Alexander Pedro.
Beeldend vertelt de docent van het Gomarus College over zijn jonge jaren in Angola toen zijn dagelijks leven bestond uit werken. Toen hij oud genoeg was (een jaar of acht) werd hij een pionier. Als pionier help je het leger met het dragen van oorlogsmaterialen, voedsel, etc. Later werd hij een volwaardig soldaat met alle gevolgen van dien.
De leerlingen onder meer afkomstig van basisscholen uit Groningen, Uithuizermeeden, Zuidhorn, Ten Boer en Leek bieden Pedro een flyer aan waarin ze de thematiek rond kinderarbeid verwerkt hebben. Ilse Westra biedt een folder aan die zij gemaakt heeft over kinderarbeid.
Zelf had Pedro nog nooit van het woord kinderarbeid gehoord tot hij in Nederland kwam. “In Afrika weet je niet wat dat is: kinderarbeid. Het is normaal dat je werkt, je hebt geen hobbies. Je moet helpen water dragen, spullen van madam naar de markt brengen, mango’s plukken boven in een hele hoge boom (en dat doet heel zeer aan je blote benen), ijzer tillen voor de mannen die naar de markt gaan enz. enz. Je had geen hobbies, je werkte.”
De aanstaande brugklassers zijn onder de indruk van Pedro’s relaas. Vooral als hij vertelt hoe het er in het leger aan toeging. “Gelukkig woon ik nu in Nederland en heb een veel beter leven. Ik heb hier een vrouw en kinderen. Zij zullen nooit soldaat worden”, aldus Alexander.
De leerlingen doen mee aan het 48-plusproject van het Gomarus College. Het project biedt excellente groep-8 leerlingen de mogelijkheid om lessen te volgen in het voortgezet onderwijs. De lessen hebben als thema: de uitvinder, dovencultuur en gebarentaal, kinderarbeid (waaronder kindsoldaten) en geheimtaal (alles over codes en het kraken ervan).
nijsnet