Een leuke ochtend voor de kinderen, Lenie 't Hart en de organisatie tijdens de landelijke opening van tiende editie van de Grote Rekendag. De leerlingen maken rekenopdrachten binnen het thema van dit jaar: dieren
Op een inspirerende wijze verhaalde Lenie over haar zeehondencreche en bracht op een duidelijke manier de relatie met het kunnen rekenen onder de aandacht. Bijvoorbeeld om een zeehond te kunnen voeden heb je 5 kilo vis nodig dus voor 12 zeehonden....
Alhoewel het aardig fris was bleven de kinderen geboeid luisteren.
Na de presentatie was het tijd om vragen te stellen en meerdere kinderen kwamen aan de beurt. Zo vroeg Thijmen hoeveel zeehonden er op dit moment in Pieterburen zijn (105) en Emma Kist wilde weten of 75% van de Zeehonden weer beter wordt ( gelukkig wel).
Tot slot werd er een staafdiagram gemaakt; achter afbeeldingen van een dier konden de kinderen zich opstellen om zo te laten zien wat hun favoriete dier is. Tijdens de generale repetie was dat een spin en vandaag werd de tot grote vreugde van Lenie 't Hart Zeehond verkozen tot favoriet.
landelijke start van de Grote Rekendag
250 duizend leerlingen op 800 basischolen in Nederland en Vlaanderen slaan op 18 april 2012 aan het rekenen tijdens de tiende editie van de Grote Rekendag. De leerlingen maken rekenopdrachten binnen het thema van dit jaar: dieren. Deze tiende Grote Rekendag wordt georganiseerd door het Freudenthal instituut van de Universiteit Utrecht om leerlingen en leraren te laten ervaren dat rekenen leuk en uitdagend kan zijn. ...
In de groepen 5, 6, 7 en 8 gaan leerlingen onder meer aan de slag met de meetkunde van bijen, de zogenaamde ‘bijendans’. Met een bijendans laten bijen andere bijen weten waar honing te vinden is. De leerlingen krijgen informatie over hoe bijen daarbij te werk gaan, en gaan vervolgens zelf op zoek naar de ‘honing’.
Anders kijken naar lesstof
De uitdagende activiteiten van de Grote Rekendag zijn niet alleen prikkelend voor de leerlingen, maar ook voor hun leerkrachten. Het helpt hen anders te kijken naar de leerstof en de manier waarop hun leerlingen er mee omgaan. Meer redeneren, probleemoplossend en onderzoekend leren in de reken-wiskundeles vraagt extra inspanning, maar levert ook heel veel extra’s op, niet in de laatste plaats meer plezier in de les.
Leerlingen redzaam maken
Rekenen staat in het basisonderwijs onder meer op het programma om leerlingen maatschappelijk redzaam te maken in een wereld vol met getallen en getalsmatige informatie. De Grote Rekendag laat zien hoe dergelijk onderwijs eruit kan zien. Op die manier helpt de Grote Rekendag scholen om reken-wiskundeonderwijs te verbeteren. Op deelnemende scholen merken leerlingen dat rekenen veel meer is dan het maken van sommen uit een boek. Het onderzoeken van de leefomgeving van dieren kan bijvoorbeeld leiden tot spannende reken-wiskundeactiviteiten.
Lesmateriaal
Het door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht ontwikkelde materiaal, een boek, video- en geluidsfragmenten en powerpointpresentaties, helpt leerkrachten bij het vormgeven van de dag. In dit materiaal vinden ze opdrachten voor verschillende niveaus, die later ook als aanvullend lesmateriaal gebruikt kunnen worden.