De Raad van State zal waarschijnlijk over zes weken definitief goedkeuring geven aan de inzet van extra sneltreinen op het traject tussen Leeuwarden en Groningen. De Raad was donderdag snel klaar met de bezwaren die door enkele omwonenden van het spoortraject waren ingediend. Overigens waren niet alle bezwaarmakers aanwezig tijdens de zitting. Hun trein strandde onderweg door een defecte bovenleiding.
Het geschil gaat over het besluit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met de provincies Friesland en Groningen om extra treinen in te zetten tijdens de spitsuren. Ook worden langere treinen mogelijk gemaakt. Daarvoor wordt het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn verdubbeld. Op alle stations tussen Leeuwarden en Groningen worden de perrons verlengd.
De Raad van State keek al eerder naar het zogeheten tracébesluit en constateerde toen dat bij twee onderdelen nader onderzoek nodig was. Het ministerie kreeg de opdracht om dat nadere onderzoek alsnog te doen en dat is nu gebeurd. Maar volgens de bezwaarmakers deugt het herstelbesluit nog steeds niet.
Onderzoek
Bij twee woningen in de buurt van station Zuidhorn moest het ministerie nader onderzoek doen naar langdurige lage bromtonen in de woningen. Dat geluid wordt veroorzaakt door de dieselmotoren van stilstaande treinen op het station. Uit het onderzoek blijkt volgens het ministerie dat aan de woningen niets hoeft te worden verbeterd.
“Het probleem moet bij de bron worden aangepakt”, aldus een woordvoerder van het ministerie. “De nieuwe treinen krijgen stillere dieselmotoren. Verder wordt al gekeken naar de toekomst met elektromotoren en treinen die rijden op waterstof.” Volgens de woordvoerder is de situatie in de woningen aanvaardbaar. Geluidsmaatregelen zijn het investeren ook niet waard, vindt hij, omdat het slechts om extra treinen tijdens de spitsuren gaat.
Kritische vragen over het nadere onderzoek had de Raad niet. De Raad is vaak al tevreden met een onderzoek dat er redelijk uitziet en dat door deskundigen is uitgevoerd.
Spooraanpassingen
De Raad moet ook oordelen of er wel voldoende groen wordt gecompenseerd als gevolg van de spooraanpassingen. Daarvoor moeten bomen worden gekapt en ander groen worden verwijderd. Een daarvoor aangewezen weiland kan mogelijk niet als compensatie voor het verloren groen worden gebruikt.
Een veehouder uit Hurdegaryp eist die grond terug van de provincie Friesland. Hij had de grond eerder aan de provincie verkocht voor de aanleg van een weg. Hij wees de Raad op zijn recht van terugkoop. Maar het ministerie wil de grond gebruiken als compensatie vanwege de spooraanpassing.
Maar dit geschil over compensatiegrond zal geen breekpunt worden voor het spoorproject. Desnoods kan het ministerie andere grond als compensatie aanwijzen.
Bron Spoorpro