Regiomarketing stond centraal tijdens het door de ondernemersvereniging toerisme Westerkwartier georganiseerde symposium in de Postwagen te Tolbert. Een honderdtal leden, ondernemers, raadsleden en geïnteresseerden bezochten afgelopen donderdag deze middag.
De vereniging heeft het Rund als label gekozen om het gebied de komende jaren verder te promoten.
Gastspreker Hans Hillebrand – directeur Stichting Innovatie Recreatie & Ruimte (STIRR) sprak over gebiedsontwikkeling en de noodzaak van ( intersectorale ) samenwerking om een gebied op de kaart te zetten. Niet alleen ondernemers maar ook gemeenten, organisaties als Staatsbosbeheer en Landschapsbeheer moet je betrekken bij regiomarketing. Ook is het belangrijk om een onderwerp te kiezen wat bij het gebied past, al in het DNA zit. Niet iets wat er al is of eenvoudig gekopieerd kan worden zoals bijvoorbeeld een pretpark. De Gastvrijheidssector zoals Hillebrand het noemt is een sector die er toe doet en van grote economische betekenis is. Jaarlijks gaat er 35 miljard euro in om.
De daarop volgende sprekers staken een lofrede af over het Rund. Zoals onderneemster Simone Jansen van de Vechtdalhoeve. Zij is een praktijkvoorbeeld van doen wat je leuk vindt, doen waar je goed in bent en creatief zijn in samenwerking zoeken. Op haar bedrijf worden runderen gehouden, vlees wordt verkocht aan de horeca, ze biedt Koesafari’s aan in samenwerking met nabij gelegen campings en serveert daarna hapjes van eigen rund, geleverd door lokale horeca.
Jan van de Poel, initiatiefnemer van Runderland gaf een inkijkje over de onuitputtelijke mogelijkheden van het rund als icoon. Marleen Felius – schrijver/kunstenaar - dé koeienkenner van Nederland presenteerde een beeldend verhaal over Rundveerassen.
Een aantal leden van de vereniging doet al iets met het thema, Slager Nanning van Wijk uit Niekerk verkoopt een speciale Runderworst en Runderburger, er is Cowdies: natuurlijk Roomijs en er zijn Rundervlaaitjes.
Afgelopen jaren heeft de vereniging met behulp van overheidsgelden het toerisme in het Westerkwartier kunnen stimuleren. Die geldstroom is inmiddels gestopt, nu zal het vanuit de ondernemers moeten komen.
Louwe Jan Mulder van de HJC Manege, ziet de koe als kans en riep als bestuurslid op om lid te worden van de vereniging. We moeten nu naar daden toe zodat er ook iets neergezet kan worden. “dan kunnen we ook weer naar de gemeenten om een bijdrage te vragen”.
Jan Oomkes, voorzitter van de Ondernemersvereniging legde in zijn samenvatting nogmaals de nadruk op samenwerking. Elkaar aanvullen en zien als collega’s om het hart van het Noorden te promoten. De ondernemers zullen daarin een grote rol spelen en zelf aan het stuur moeten zitten.
Meer informatie over de ondernemersvereniging en/of lidmaatschap kunt u krijgen via het secretariaat. mcbus@avestura.nl