Volgens Laan is de Dierenambulance Zuidhorn niet altijd telefonisch bereikbaar. ,,Dit is zeer kwalijk. Zeker wanneer er iets ernstigs aan de hand is’’, meent zij. ,,Wanneer je een dier als vermist opgeeft, noteert de Dierenambulance geen gegevens van het dier of het telefoonnummer van de ongeruste eigenaar. Met als gevolg dat een gevonden dier niet bij de eigenaar terechtkomt’’, zegt zij.
Gevonden kittens moeten volgens het raadslid weer buiten worden gezet, hoe jong ze ook zijn. ,,Als dat niet gebeurt, is het gevolg dat mensen kittens in huis nemen die van een ander gezin zijn. Of erger nog: de kittens verdwalen en worden uiteindelijk zwerfkatten.’’ Laan noemt het ook kwalijk dat de Dierenambulance geen werk maakt van loslopende honden.
Volgens Laan bestrijkt Dierenambulance Zuidhorn sinds enkele jaren een groter werkgebied. De voormalige gemeenten Leek en Grootegast, waar eerder Dierenambulance Groningen actief was, worden nu bediend vanuit Zuidhorn. Sindsdien zijn er klachten, aldus het raadslid. Ze maakt zich zorgen over de situatie en stelde daarom schriftelijke vragen aan B en W. Laan wil weten wat het college van plan is te ondernemen om aan de klachten een einde te maken.
Een bestuurslid van de Dierenambulance Zuidhorn zegt in reactie de klachten niet te herkennen: ,,Wij zijn telefonisch wel bereikbaar. Verder voeren wij onze werkzaamheden, zoals die zijn afgesproken met de voormalige gemeenten Leek, Grootegast en Zuidhorn.'' Dierenambulance Zuidhorn ontvangt subsidie van de gemeente.
bron Westerkwartier