18-01-2009
Hopen dat IJslandstrop geen gevolg heeft voor Groninger vaarwegen
‘Laten we hopen dat de vaarwegbeheerders als gevolg van de kredietcrisis hun plannen voor de verbetering van de infrastructuur niet naar de toekomst op- of doorschuiven. Dat moeten we waar mogelijk voorkomen. Bovendien moet het achterstallig onderhoud zo snel mogelijk worden aangepakt.' Dat zei voorzitter Frans Bieze in Delfzijl tijdens zijn jaarrede voor de afdeling Groningen en Noord-Drenthe van Koninklijke Schuttevaer.
Uiteraard toonde hij zich bezorgd over de gevolgen van de economische recessie, maar hij betoogde ook weer niet al te pessimistisch te zijn. Er zijn zijns inziens nog wel enkele lichtpuntjes te noemen en uit elk dal wordt omhoog geklommen. ‘Het kan niet altijd crescendo gaan, de economie is een kwestie van pieken en dalen.'
Bieze refereerde aan het compensatiebedrag van iets meer dan twee miljard euro dat vorig jaar door Den Haag aan het Noorden is toegezegd omdat de aanleg van de beloofde Zuiderzeespoorlijn alsnog niet doorging. Maar de provincie Groningen parkeerde in het recente verleden in totaal zo'n dertig miljoen euro bij twee IJslandse banken en het provinciaal bestuur maakt zich nu zorgen over de terugbetaling.
Volgens Bieze is het te hopen dat deze depositoperikelen niet worden aangevoerd om de voorgenomen verbeteringen aan de vaarwegen op een ‘langere baan te schuiven'. In dat kader noemde hij bijvoorbeeld de te krappe bocht bij het Groninger Noordhorn in het Van Starkenborghkanaal die dringend moet worden aangepakt. Daar is nog steeds geen ruimte voor het varen in koppelverband.
‘Enige ruimte in de geldelijke voorzieningen zou natuurlijk ook goed gebruikt kunnen worden voor de verruiming van de bedieningstijden op het Winschoterdiep en op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Wellicht kan een verdergaande afstandsbediening de mogelijkheden voor ruimere bedieningstijden vergroten.'
Aquaducten
In Noord-Nederland worden verkeersknooppunten zo langzamerhand knelpunten. Door het groeiende weg- en spoorverkeer komen de kruisingen met het scheepvaartverkeer onder steeds grotere druk te staan. Gemeenten, in het bijzonder de steden Groningen en Leeuwarden, willen deze problematiek graag oplossen door de invoering van een spitsuursluiting. En dat dan ten nadele van het scheepvaartverkeer dat steeds minder tijd wordt gegund om de bruggen te passeren. ‘Straks moet de binnenvaart als een sneltrein door de brug vanwege de korte openingstijden.'
Files op de weg worden niet veroorzaakt door het scheepvaartverkeer en brugopeningen tijdens de spitstijden hoeven geen nadelige effecten op de doorstroming van het wegverkeer te hebben, zo blijkt uit proeven in de Randstad.
‘Het is niet echt bemoedigend om aan de ene kant te moeten pleiten voor uitbreiding van de brugbediening, terwijl er aan de andere kant aan die verruiming wordt gemorreld door de spitsuursluiting', betoogde Bieze. ‘Een reden te meer om met andere ogen naar de bruggen te kijken. Een toename van het spoor- en wegverkeer met daarbij de stijging van het vervoer over water zal moeten leiden naar alternatieve oplossingen.' Bijvoorbeeld de aanleg van aquaducten in plaats van bruggen. Maar de bestuurders zien meestal op van de hogere kosten van dit alternatief, ook al kan die investering op de lange termijn wel eens voordeliger en praktischer kunnen zijn. ‘Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat. De kost moet voor de baat uitgaan.'
Eenvormig
Daarnaast vindt Bieze het van belang dat voor meer eenvormigheid op een vaarweg wordt gekozen. ‘Bruggen, ook de beweegbare, met verschillende doorvaarthoogten zorgen voor verwarring. Niet alleen voor de beroepsvaart, ook voor de recreatievaart. De minimum doorvaarthoogte moet zoveel mogelijk gelijk zijn. De eindbeslissing moet daarom bij de vaarwegbeheerder liggen en niet bij de diverse aanliggende gemeenten. De vaarwegbeheerders verdienen wat dat betreft meer support.'
Zo hekelde Bieze de plannen van de gemeente Groningen om voor de ontsluiting van de toekomstige nieuwbouwwijk Meerstad te kiezen voor een nieuwe brug over het Winschoterdiep met een doorvaarthoogte van slechts anderhalve meter. Daar moet volgens hem een hogere en beweegbare brug komen.
De afdelingsvoorzitter vindt dat de provincie Groningen, die het beheer van het Winschoterdiep van het rijk heeft overgenomen, zo snel mogelijk (medio dit jaar) moet beginnen met het noodzakelijke baggerwerk en ook met de opwaardering van het A.G. Wildervanckkanaal. ‘De bestekken liggen klaar, dus de spade kan uit het vet worden gehaald. Zo wil de gemeente Winschoten haar haven verbeteren en moderniseren, de provincie moet dus opschieten.'
Economische bedreigingen leiden tot nieuwe kansen. Zo brak Bieze een lans voor de kleine binnenvaartschepen om deze beter op de kaart te zetten. ‘Het moet allemaal steeds groter, steeds meer en steeds sneller, maar het kan toch niet zo zijn dat het kleine schip door de grotere wordt verdrongen?' (TK)
Bron Schuttevaer