NoordZaken dook in het hoe en wat van zaken doen met het Midden-Oosten. Jeroen Hummel vertelt.
» Video
Radiofragment Dit is de Nacht NPO » Beluister fragment
Zaterdag 7 juli viert Jeroen Hummel samen met zijn medewerkers, familie en genodigden het 15 jarig bestaan van het bedrijf.
Een tuinboulevard aanleggen in Irak. Een gewaagd plan, waarmee Jeroen Hummel uit Noordhorn aan de slag ging. En hij slaagde. Hij is niet de enige die het aandurfde om zaken te doen in een minder alledaags exportland.
Tuincentrum in Irak
Eigenlijk zou de tuinboulevard van Hummel (38) in zijn woonplaats Noordhorn verrijzen: een verzameling winkels op het gebied van tuininrichting en 'tuinbeleving'. Maar een kink in de kabel zorgde ervoor dat de gewenste locatie niet vrij kwam.
Een contact dat Hummel vijf jaar geleden opdeed op de Promotiedagen Noord-Nederland zette zijn plannen op een heel ander spoor. Het bleek eenvoudiger een tuincentrum op te zetten in Irak dan in zijn eigen woonplaats.
Onbevangen in woestijn
Inmiddels doet Hummel er meerdere jaren zaken. Momenteel werkt hij aan een uitbreidingsplan in de Iraakse stad Suleymania. 'Ik ben onbevangen, daar maak ik gebruik van.'
Vanaf 2014 reisde Hummel vier keer af naar het door oorlog verscheurde Irak. Na een van zijn reizen zocht een Koerdische Irakees die acht jaar in Nederland woonde contact met de Noordhorner.
Hij wilde graag een tuincentrum opzetten in Suleymania. Een jaar later noteerde Hummel zijn eerste ordertje. Een handvol tuinartikelen zoals planten, potgrond en stellingsmateriaal. 'Geen dikke, maar ik was de koning te rijk.'
Op handen gedragen
In Suleymania kennen ze Hummel inmiddels goed. Het voelt voor hem alsof ze hem er op handen dragen. 'Ze vertrouwen mij inmiddels veel sneller. Dat is heel belangrijk.'
Maar het was een lang proces waarbij respect en vastberadenheid volgens Hummel de sleutel tot succes zijn in Irak. 'Belangrijk is om te accepteren dat zij in hun wereld zijn grootgebracht. Met hun olie, hun normen en waarde, hun religie en hun oorlogen.'
Geen belasting
Bijna tien procent van zijn jaaromzet (2 miljoen dollar) haalt Hummel nu in Irak, waar hij ieder jaar een keer of vier te vinden is, veelal in Suleymania. 'Het is nog wel uit het oog uit het hart. Je moet er zelf zijn om echt zaken te doen.
Als je er één keer door bent in Irak dan kun je het naar je hand zetten. In Nederland moeten we vlijmscherp zijn om rendement te maken. In Irak betaal je geen belasting, maar is zichtbaarheid belangrijker dan een scherpte offerte.'
Groeit als kool
Zijn bedrijf in Irak groeit als kool en er werken nu 25 man. Hummel ziet volop potentie. 'Hier zitten we in de gemeente Zuidhorn met acht hoveniersbedrijven op 20.000 inwoners.
In Suleymania wonen 1,4 miljoen mensen en zijn slechts drie hoveniers te vinden. Daar kunnen we voorlopig wel even vooruit.'
Tuin als statussymbool
Nu de welvaart er voorzichtig verbetert en IS is verdreven, groeit onder de Irakezen ook belangstelling voor een eigen tuin. Hummel denkt dat een mooie tuin in Suleymania straks een statussymbool is. Dat belooft in elk geval een stevige bodem te leggen onder het succes van van de tuinboulevard die hij er wil realiseren.
Advies in Midden-Oosten
Hummel pakt het volgens directeur Christiaan Duinmaijer van het bedrijf Assarwa - MENA zakelijke adviseurs uit Voorburg op de juiste manier aan.
Duinmaijer geeft zakelijke adviezen en ondersteunt bedrijven die de stap richting het Midden-Oosten willen zetten. Directeur Christian Duinmaijer woonde in deze regio en is arabist.
Afreizen is belangrijk
Het belangrijkste is zichtbaarheid adviseert Duinmaijer ondernemers altijd. 'De grootste aanrader is dat je er als ondernemer zelf naartoe moet om contacten te leggen.
Dan ontstaat er een gastvrije band. Daarvan kun je profiteren als ondernemer, maar dat betekent niet dat je altijd direct gemakkelijk zaken kunt doen.'