Inwoners zijn tevreden over de klantvriendelijkheid van de gemeente Zuidhorn. Dit blijkt uit het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl. De inwoners geven de gemeente het rapportcijfer 7,6, dat is 0,2 meer dan het landelijk gemiddelde van gemeenten tot 25.000 inwoners.
Onderzoek
Om te achterhalen hoe inwoners oordelen over de gemeente, heeft de gemeente in het voorjaar meegedaan aan het landelijke onderzoek Waarstaatje gemeente.nl. In het onderzoek, uitgevoerd door het bureau PON, werden inwoners gevraagd naar onder meer de dienstverlening, de woonomgeving, gemeentelijke regels en het naleven van die regels. Naast de gemeente Zuidhorn hebben dit voorjaar nog 27 gemeenten meegedaan aan het onderzoek. Op deze wijze kan de gemeente haar prestaties direct vergelijken met de andere deelnemende gemeenten.
Burgerrollen
Het onderzoek onderscheidt zes burgerrrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De scores zijn weergegeven in rapportcijfers per burgerrol.
De gemeente scoort totaal gemiddeld een 6,5. Het totaal gemiddelde van de deelnemende gemeenten tot 25.000 inwoners is 6,1. De gemiddelde score per burgerrol van de gemeente Zuidhorn ten opzichte van de gemeenten met inwoners tot 25.000 inwoners is als volgt:
De burger als
kiezer Zuidhorn 6,1 Gemiddelde < 25000 inw. 5,9
klant Zuidhorn 7,6 Gemiddelde < 25000 inw. 7,4
onderdaan Zuidhorn 6,5 Gemiddelde < 25000 inw. 6,4
partner Zuidhorn 5,9 Gemiddelde < 25000 inw. 5,7
wijkbewoner Zuidhorn 6,9 Gemiddelde < 25000 inw. 6,8
belastingbetaler Zuidhorn 6,2 Gemiddelde < 25000 inw. 6,3
Plan van aanpak
Op basis van de resultaten stelt de gemeentelijke organisatie een plan van aanpak op voor die onderdelen uit het rapport waar de gemeente zich nog in kan verbeteren.
Het volledige onderzoeksrapport is te vinden op www.zuidhorn.nl.
07-09-2009 WIZ