Bron: Deze informatie is afkomstig van de gemeente Zuidhorn.
Het betreft geen officiële publicatie en derhalve kunnen er geen rechten aan worden ontleend.
Vergadering gemeenteraad
Maandag 6 februari 2012 vergadert de gemeenteraad om 19.30 uur in het gemeentehuis. De vergadering is openbaar, u bent van harte uitgenodigd! Belanghebbenden kunnen inspreken op de agendapunten 7 en 8. Dit kunt u doorgeven aan de griffie: griffie@zuidhorn.nl, (0594) 50 87 81.
Op de agenda staan de volgende punten:
1. Opening
2. Inventariseren spreekrecht
3. Vaststellen agenda en primus (bepalen volgorde bij stemopneming)
4. Vragenuur
5. Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 9 januari 2012
6. Ingekomen stukken en mededelingen
Opiniërend
7. Onderzoeksrapport ‘Met vermogen aan het werk in Noordenveld en het Westerkwartier’
8. Stichting Westerwijs: bestuurlijk jaarplan en begroting 2012
Besluitvormend (hamerpunt)
9. Begrotingswijziging
10. Sluiting
Attendering raadsstukken op zuidhorn.nl
De raadsagenda en -stukken kunt u voorafgaand aan de vergadering via http://www.zuidhorn.nl raadplegen. Mocht u hierop via de e-mail geattendeerd willen worden, dan kunt u zich aanmelden via griffie@zuidhorn.nl.
Geef uw mening!
De gemeenteraad van Zuidhorn hoort graag uw mening! U kunt uw mening over één of meerdere agendapunten mailen naar griffie@zuidhorn.nl. De griffier stelt alle reacties ter beschikking aan de raad. Natuurlijk kunt u ook altijd de raadsleden rechtstreeks benaderen.
Gast van de raad
De raad wil u graag betrekken bij de politiek en in contact komen met haar inwoners, dus met u! Daarom nodigen we u graag uit voor de ‘Gast van de raad’. Hierbij krijgt u als gast voorafgaand aan de raadsvergadering om 18.30 uur uitleg over het raadswerk en de agenda van de betreffende vergadering. U kunt zich tot de dag van de raadsvergadering 12.00 uur opgeven bij de griffie via griffie@zuidhorn.nl of bel met (0594) 50 87 81. Geef hierbij uw naam en e-mailadres door.
Aangevraagde vergunningen
Omgevingsvergunningen
Activiteit bouw
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen voor het:
· plaatsen van een lichtbak, Burg. van Barneveldweg 23 te Aduard
· verbouwen van een woning, Brilweg 30 te Briltil
De aanvraagde omgevingsvergunningen leggen wij in de oneven weken op woensdag voor aan Libau welstands- en monumentenzorg Groningen (http://www.libau.nl). Voor het bijwonen van deze openbare vergadering kunt u een afspraak maken met de heer J. Gramsbergen: (0594) 50 88 96.
Activiteit afwijken bestemmingsplan
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende aanvraag voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen voor het:
· starten van een kringloopwinkel, Molenstraat 14 te Grijpskerk
In dit stadium kunt u geen bezwaar maken tegen bovenstaande aanvragen. Voor informatie over de aangevraagde vergunningen kunt u contact opnemen met de Publieksbalie: (0594) 50 88 88, servicebalie@zuidhorn.nl.
Meldingen
Kapmeldingen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende meldingen hebben ontvangen voor het kappen van:
· één solitaire kastanje, Sietse Veldstraweg 94 te Den Horn
· twee dennen en één knotwilg, Burg. Cleveringalaan 1a te Zuidhorn
· twee prunussen, Boslaan 20 te Zuidhorn
· zeven eiken en acht iepen, Hoendiep OZ te Zuidhorn
· één eik, Hoofdstraat te Zuidhorn
Milieumeldingen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende melding hebben ontvangen voor het:
· uitbreiden van een melkrundveehouderij, Noorderweg 65 te Noordhorn (Besluit landbouw)
De kapmeldingen liggen vanaf heden gedurende twee weken ter inzage bij de Publieksbalie, de milieumelding vier weken. Binnen deze termijn kunnen belanghebbenden hun zienswijze, bij voorkeur schriftelijk, kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders.
Verleende vergunningen
Omgevingsvergunningen
Activiteit bouw
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een omgevingsvergunning is verleend voor het:
Verzonden 23 januari 2012
· vergroten van een woonhuis, Appelhof 3 te Kommerzijl
Verzonden 26 januari 2012
· bouwen van een woning, Beatrixlaan 9 te Zuidhorn
Algemene Plaatselijke Verordening
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een vergunning/ontheffing is verleend voor het/de:
Verzonden 24 januari 2012
· algemeen geldende geluidsvoorschriften i.v.m. een optreden van Mooi Wark op 10 februari 2012 van 21.00 tot 01.30 uur, dorpshuis Bartoleshûs te Visvliet
Drank- en Horecawet
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een vergunning/ontheffing is verleend:
Verzonden 24 januari 2012
· o.g.v. art. 3 en art. 4 van de Drank- en Horecawet, Friesestraatweg 12 te Aduard
Belanghebbenden kunnen tegen de verlening van deze vergunningen/ontheffingen binnen zes weken na de dag van verzending, een bezwaarschrift indienen bij het college of bij de burgemeester. Informatie over de verleende vergunningen/ontheffingen kunt u verkrijgen bij de Publieksbalie in het gemeentehuis: (0594) 50 88 88, servicebalie@zuidhorn.nl.
Adviescommissie Gehandicaptenbeleid zoekt nieuw lid!
Heb jij affiniteit met gehandicaptenbeleid? Ben jij sociaal betrokken en woon je in de gemeente Zuidhorn? Lees dan verder.
De adviescommissie Gemeentelijk Gehandicaptenbeleid Zuidhorn is op zoek naar een enthousiast en betrokken lid. We verwachten van het nieuwe lid dat hij/zij een bijdrage kan leveren aan het gehandicaptenbeleid binnen de gemeente Zuidhorn.
Wat doet de adviescommissie?
De commissie kan gevraagd en ongevraagd aan het college van burgemeester en wethouders advies geven over allerlei zaken waarbij toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking een rol speelt. Het kan bijvoorbeeld gaan om de (ver)bouw van openbare gebouwen, het vaststellen/evalueren van de verordening Voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Wmo-verordening) of de aanbesteding van het Wmo-vervoer.
Wie zoeken we?
Wij zijn op zoek naar een iemand, die:
woont in de gemeente Zuidhorn
affiniteit heeft met het gehandicaptenbeleid
sociaal en maatschappelijk betrokken is
beschikt over inlevingsvermogen
goed kan luisteren, overleggen en zoeken naar oplossingen
bereid is zich voor een periode van vier jaar vrijwillig in te zetten voor de adviescommissie
Wat bieden we?
een overlegorgaan met gemotiveerde leden
onkostenvergoeding
Informatie
Informatie over deze functie kunt u verkrijgen bij voorzitter van de adviescommissie, mevrouw Bouwien Sebens: (0594) 50 30 13, bsebens@kpnmail.nl.
Interesse?
Heb je interesse en wil je graag een steentje bijdragen aan de positie van gehandicapten? Stuur dan vóór 10 februari 2012 een gemotiveerde brief aan mevrouw Bouwien Sebens, Rietschans 8, 9801 HS Zuidhorn of mail naar bsebens@kpnmail.nl.
Wijzigingen Wet werk en bijstand
Per 1 januari 2012 is de Wet werk en bijstand (Wwb) gewijzigd. Hierdoor gaat er veel veranderen voor mensen die op dit moment een Wwb- uitkering ontvangen. Ook voor mensen die een bijstandsuitkering gaan aanvragen gelden de wijzigingen. De overheid wil met de wijzigingen in de wet stimuleren dat meer mensen betaald werk zoeken en niet meer afhankelijk zijn van een uitkering.
De verantwoordelijkheid voor het vinden van werk komt nog meer bij de burgers te liggen.
Als het echt niet lukt om (gedeeltelijk) aan het werk te komen, blijft de bijstand een vangnet. Maar de bedoeling is dat de bijstand een springplank is naar werk voor iedereen die kan werken.
Wat betekent dit voor u?
Door de economische crisis en oplopende begrotingstekorten wordt het kabinet gedwongen om de bijstandswet aan te passen. Gemeenten voeren de bijstandswet uit. Daarom moet de gemeente de regelingen voor inwoners met een uitkering uit de Wwb aanpassen. Hieronder vindt u meer informatie over de belangrijkste wijzigingen die op 1 januari 2012 zijn ingevoerd.
Wet Investeren in Jongeren verdwijnt
Jongeren tot 27 jaar die nu een WIJ-uitkering ontvangen, gaan per 1 januari 2012 automatisch over van de WIJ naar de Wwb. Een jongere die zich na 1 januari 2012 meldt bij het UWV om een Wwb-uitkering aan te vragen, krijgt eerst een wachttijd van vier weken. Hij of zij moet in die vier weken zelf op zoek naar werk of weer een opleiding gaan volgen.
Wachttijd vier weken
Het UWV geeft aan wat er in deze vier weken moet gebeuren. Bijvoorbeeld hoe vaak de jongere moet solliciteren en bij hoeveel uitzendbureaus hij of zij zich moet inschrijven. Pas als de jongere in die vier weken geen werk gevonden heeft, kan hij/zij een bijstandsaanvraag doen. Wanneer de jongere te weinig heeft gedaan om werk te vinden, krijgt hij/zij minder uitkering of wordt de uitkering geweigerd.
Na de wachttijd
Zodra een jongere een bijstandsuitkering aanvraagt, maakt de bijstandsconsulent van de gemeente samen met hem/haar een plan van aanpak. Hierin staat:
hoe de jongere de kansen op betaald werk kan vergroten
wat de gemeente daarbij van hem/haar verwacht en
hoe wij de jongere daarbij gaan helpen
Krijgt de jongere een bijstandsuitkering toegekend? Dan krijgt hij/zij bij de toekenningbrief ook dit plan van aanpak toegestuurd.
Gezinsuitkering
Ouders en inwonende meerderjarige kinderen dienen gezamenlijk één uitkering aan te vragen. Dit heet de gezinsuitkering. Er wordt niet meer alleen gekeken naar de inkomsten van de ouders, maar ook naar die van inwonende kinderen. Deze inkomens samen worden het huishoudinkomen
genoemd.
Andere inkomsten
Als gezinsleden al andere inkomsten hebben, worden die van het bedrag aan gezinsbijstand afgetrokken. Het gaat dan bijvoorbeeld om inkomsten uit betaald werk, maar ook uit een AOW-uitkering (Algemene ouderdomswet) en eventueel een aanvullend pensioen, een WW-uitkering (Werkloosheidswet) en een uitkering uit de WAO (Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering) of WIA (Wet en Inkomen naar arbeidsvermogen).
Inkomsten die niet meetellen
Sommige inkomsten tellen niet mee voor de huishoudtoets. Dat zijn bijvoorbeeld:
• inkomsten van minderjarige kinderen tot 16 jaar
• inkomsten van kinderen van 16 en 17 jaar tot € 827 per maand
• inkomsten van thuiswonende kinderen van 18 jaar en ouder die studiefinanciering of een tegemoetkoming voor schoolkosten (Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage) krijgen of kunnen krijgen, tot € 1.059,49 per maand
Deze inkomsten mag het gezin houden naast de bijstandsuitkering.
Tegenprestatie
Het kabinet gaat bij de Wwb vanaf 2012 uit van wederkerigheid. Dit betekent ‘voor wat hoort wat’.
Met andere woorden: van iedereen die een bijstandsuitkering ontvangt, mag een tegenprestatie worden verwacht. Of en hoe deze verplichte tegenprestatie wordt ingevuld, onderzoekt de gemeente nog.
Beperking verblijf in buitenland
Mensen met een bijstandsuitkering mogen maximaal vier weken per jaar naar het buitenland. Mensen van 65 jaar en ouder mogen maximaal acht weken per jaar naar het buitenland. Hiervoor moet vooraf toestemming worden gevraagd.
Overgangsrecht
Om te wennen aan de veranderingen geldt een overgangsperiode van zes maanden voor de mensen die al een bijstandsuitkering ontvangen. Dit heet het overgangsrecht. Deze periode gaat in op 1 januari 2012. Het overgangsrecht geldt alleen als er tussen 1 januari 2012 en 1 juli 2012 geen veranderingen zijn in uw situatie.
Heeft u vragen?
Hebt u vragen, neemt u dan contact op met de bijstandsconsulenten van de gemeente via (0594) 50 88 10, zorgloket@zuidhorn.nl.
“Als het echt niet lukt om aan het werk te komen, blijft de bijstand een vangnet. Maar de bedoeling is dat de bijstand een springplank is naar werk voor iedereen die kan werken.”
Positieve uitslag GBA controle
Uit de periodieke controle van onze Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) blijkt dat wij aan alle eisen omtrent het GBA beheer voldoen. In onze GBA is slechts één administratief foutje gevonden. In het proces- en privacydeel zijn geen fouten gevonden. Hiermee mogen we de kwaliteit van onze GBA administratie goed noemen.
De audit
Eens in de drie jaar moeten wij een controle laten uitvoeren op de kwaliteit van de GBA, de zogenaamde GBA-audit. Het doel van de audit is de kwaliteit van de GBA blijvend te beheersen. De GBA-audit bestaat uit drie delen:
· Een inhoudelijk deel: dit deel richt zich op de inhoudelijke kwaliteit van de bestanden. Voor onze gemeente betekent dit een controle van de gegevens van 100 willekeurige persoonslijsten en vijf uitgezochte persoonslijsten (‘moeilijke gevallen’). Op deze persoonslijsten staan per inwoner onder andere de naamgegevens, geboortegegevens, ouders, huwelijken, kinderen, adressen en reisdocumentgegevens vermeld.
· Een procesdeel: hierbij wordt gekeken of wij voldoende maatregelen treffen om het beheer en de beveiliging rond de GBA op de voorgeschreven wijze uit te kunnen voeren. Ook wordt vastgesteld of de getroffen maatregelen in de praktijk worden nageleefd.
· Een privacydeel: hierbij wordt de kwaliteit van de door de gemeente getroffen maatregelen en voorzieningen in het kader van de privacybescherming rond de GBA getoetst.
Audit ter inzage
De GBA-audit in de gemeente Zuidhorn is in september 2011 uitgevoerd door het bedrijf DEKRA Certification B.V. Dit bedrijf heeft hierover een rapport opgesteld. Bij de Publieksbalie kunt u een samenvatting van het rapport inzien.
Voorbereiding bestemmings- en wijzigingsplannen
Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 1.3.1. van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) bekend dat zij plannen voorbereiden waarbij sprake is van een ruimtelijke ontwikkeling:
Bestemmingsplannen
· Zuidhorn, reserveringsgebied transferium. Het gebied is globaal gelegen tussen het bestaande bebouwde gebied van Zuidhorn en het plangebied Oostergast, fase 1.
· Zuidhorn, Klinckemalaan 2: Herontwikkeling van het perceel Klinckemalaan 2 te Zuidhorn.
· Zuidhorn, Wilhelminalaan 2a: Herontwikkeling van het perceel Wilhelminalaan 2a te Zuidhorn.
· Aduard, Kleiweg 2: Herontwikkeling (‘wonen op het erf’) van het perceel Kleiweg 2 te Aduard.
· Aduard, Brug Dorkwerd: De brug bij Dorkwerd over het Van Starkenborghkanaal wordt in zijn geheel vervangen en in westelijke richting verplaatst.
· Grijpskerk, Oosterkade 13a: Het bouwen van een woning op het perceel Oosterkade 13a te Grijpskerk, waarbij de bedrijfsfunctie vervalt.
· Rondweg Aduard: Het realiseren van een rondweg om het dorp Aduard.
Wijzigingsplannen
· Zuidhorn, locatie Westerburcht: Herontwikkeling van de voormalige locatie ‘Westerburcht’ te Zuidhorn.
· Zuidhorn, Holtweg 1a: Herbestemmen van het perceel Holtweg 1a te Zuidhorn.
Overeenkomstig artikel 1.3.1., lid 2 Bro delen burgemeester en wethouders mee dat bovengenoemde voornemens nu niet ter inzage liggen en er geen gelegenheid is om tegen deze voornemens zienswijzen in te dienen. Daarnaast worden onafhankelijke instanties nu niet in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen.
In 2012 worden de (formele) procedures van deze plannen in werking gesteld. Publicatie hiervan vindt via de gebruikelijke weg plaats. De plannen worden op dat moment digitaal beschikbaar gesteld en liggen vanaf dan ter inzage bij de Publieksbalie.
Handhavingsprogramma en evaluatie vastgesteld
Burgemeester en wethouders van Zuidhorn maken bekend dat zij op respectievelijk 17 en 24 januari 2012 de evaluatie van het handhavingsuitvoeringsprogramma (Hup) 2011 en het nieuwe handhavingsprogramma 2012 hebben vastgesteld. Beide programma’s treden in werking op 2 februari 2012 en liggen kosteloos ter inzage bij de Publieksbalie. U kunt de programma’s ook raadplegen via http://www.zuidhorn.nl.