Westerkwartier moet zich meer profileren als een gebied dat aantrekkelijk is voor toeristen. Dat vindt de nieuwbakken voorzitter Johan Vergonet (60) van Ondernemersvereniging Toerisme Westerkwartier.
Vergonet die webmaster is van de in 2005 opgestarte website Welkom in Zuidhorn, nam het voorzittersstokje dit voorjaar over van de Zuidhorner oud-wethouder Jan Oomkes uit Aduard.
Volgens Vergonet laat de zichtbaarheid en herkenbaarheid van Westerkwartier als toeristisch gebied nog te wensen over. Als het aan hem ligt, bundelen de zittende toeristisme-ondernemers in deze gemeente hun krachten om het eigen werkgebied beter op de kaart te zetten. Dat niet alle toeristische ondernemers bij de vereniging zijn aangesloten, betreurt hij. ,,De B en B’s schieten ook in het Westerkwartier als paddenstoelen uit de grond. Die kleine bedrijfjes kunnen baat bij hebben bij promotieactiviteiten in deze regio.’‘
Vijf tientjes per jaar
Veel toeristische ondernemers hebben een lastige periode achter de rug, beseft de nieuwe voorzitter. ,,Horecabedrijven moesten vanwege corona zelfs maandenlang dicht. In die situatie financieel het hoofd boven water houden, valt niet mee. Nu deze crisis voorbij is, is er een gezamenlijk belang om Westerkwartier als toeristische regio beter in de markt te zetten.’‘ Om de hoogte van de contributie hoeven de ondernemers het niet te laten, meent hij: ,,Een bedrijf is lid voor vijf tientjes per jaar.’‘
‘Gastvrij Westerkwartier’ is de slogan voor de marketingcampagne die in de maak is om de regio te profileren. Het grootste deel van de kosten van deze campagne wordt betaald uit subsidie van de gemeente. Behalve de toeristische ondernemers participeert ook het culturele platform in dit initiatief dat in samenwerking met Marketing Groningen van de grond wordt getild. ,,Via de sociale media zijn we alvast begonnen met het uitdragen van onze slogan ‘Gastvrij Westerkwartier’‘, zegt Vergonet.
Groot helpt klein
Volgens hem zijn de belangen van de leden van de tien jaar geleden opgerichte vereniging van toerismeondernemers heel divers. ,,Grote spelers in de markt als De Postwagen in Tolbert en Hotel Aduard zijn bij ons aangesloten. Van de kennis en ervaring die is opgebouwd bij deze bedrijven, kunnen kleinere spelers als bijvoorbeeld de Theetuin bij het Blotevoetenpad in Opende profiteren.’‘
Tot een aantal jaren geleden trapte de ondernemersvereniging het nieuwe seizoen in het paasweekeinde af met de manifestatie Ei Ei Westerkwartier. Mede door corona is deze activiteit geschrapt. ,,We onderzoeken nog hoe we dit evenement op termijn weer nieuw leven in kunnen blazen’‘, meldt Vergonet.
» Meer over de ondernemersvereniging
Ook in het dagelijks leven als webmaster staat Vergonet in nauw contact met toeristische ondernemers. ,,Naast Welkom in Zuidhorn run ik sinds een jaar of zeven à acht een website met toeristische informatie uit het hele Westerkwartier en een agenda die vermeldt wat hier te doen is.’‘ Om de twee maanden geeft hij als ondernemer voorts een boekje uit met uitgaantips.