Over Jack Bakker van het Zuidhorner bedrijf ENWA Installatieservice Noord is een mooi artikel verschenen op de Nefit-Bosch website
Op naar het noorden. Waar volgens recent onderzoek de meeste warmtepompen van Nederland worden geplaatst. We gaan om precies te zijn naar het Groningse Zuidhorn, in de regio van de vele aardbevingsschades als gevolg van de Groningse gaswinning. Jack Bakker, directeur van zijn eenmanszaak ENWA Installatieservice Noord geeft zijn visie op de energietransitie en deelt zijn ervaringen met de monitoring van warmtepompen op afstand. Ook neemt hij ons mee naar een van zijn warmtepompprojecten: een aardgasloos gemaakte woonboerderij midden in de Groningse landerijen.
Bakker heet ons welkom in zijn woonkamer thuis. ‘Jarenlang werkte ik als servicetechnicus in loondienst, maar in 2015 begon ik voor mezelf. Ik wilde mijn horizon in het prachtige installatievak verbreden. Zelf op basis van de klantvraag een optimale installatie ontwerpen, de projectleiding voeren, de planning verzorgen, de afstemming met groothandel en fabrikanten. Dat gaat zo goed dat ik nu een stevige samenwerking heb met een collega zzp’er. Samen installeren we vooral veel warmtepompsystemen. Want daar is hier volop interesse en vraag naar.’
De energietransitie als uitdaging
Het is opvallend dat juist in het noorden van ons land de vraag naar warmtepompen het hoogst is. Weet Bakker dat te verklaren? ‘Ik las inderdaad onlangs nog dat in de drie noordelijke provincies afgelopen jaar de meeste warmtepompen worden geplaatst, drie op de duizend inwoners.* Hier in het aardbevingsgebied zie je - naast de hoge aardgasprijzen - een ontwikkeling die dat versterkt. Als woningeigenaren een vergoeding krijgen om hun huis te herstellen, besluiten zij vaak meteen te verduurzamen. Ook stimuleren diverse gemeenten hen met extra gelden boven op de landelijke ISDE-subsidies het aardgasloos maken van huizen. Als laatste reden kan ik bedenken dat we hier praten over provincies met veel landelijk gebied, waar in verhouding meer woningeigenaren gemiddeld meer te besteden hebben. Want vergis je niet. Lang niet iedereen kan financieel de overstap naar een hybride of all-electric warmtepomp maken, zelfs niet met ondersteuning van de landelijke en lokale overheid. Om iedereen in 2050 echt van het aardgas af te krijgen, is een van de grootste uitdagingen in de energietransitie.’
Kwaliteit en service essentieel
Toch merkt Bakker aan alle kanten dat de energietransitie in volle gang is. ‘Ik draag daar met mijn bedrijf volop aan mee. Het maakt mijn werk uitdagend, want ook technische ontwikkelingen en nieuwe installatieoplossingen volgen elkaar in rap tempo op. Je moet bijblijven. Bij het kiezen van oplossingen staan de kwaliteit van de warmtepomp en de betrouwbaarheid van de fabrikant voorop. Die kwaliteit bied ik ook zelf, door het optimaal inregelen van de installatie, waardoor mijn klant op optimale energie- en comfortprestaties kan rekenen. Verder vind ik de serviceverlening aan mijn klanten essentieel. De voorlichting vooraf, de offerte, de planning. En zeker ook de service na de inbedrijfstelling.’
Monitoring op afstand
Om dat laatste te illustreren klapt hij zijn laptop open aan de keukentafel en laat ons Bosch HomeCom Pro zien. ‘Een slimme online portal, waarmee ik op afstand de door mij geïnstalleerde warmtepompen bij mijn klanten thuis kan monitoren. Denk aan het aantal starts en stops, de aanvoertemperatuur, stooklijnen, het gedrag van de buitenunit. En dat allemaal visueel heel helder weergegeven. Waar nodig kan ik de basisinstellingen van een warmtepomp achter mijn laptop bijstellen. Ik hoef daarvoor niet naar de klant toe. Die merkt er dus helemaal niets van en beschikt toch over een optimaal werkende warmtepomp. Bij een storingsmelding kan ik meteen een diepere analyse doen. Dan ga ik er compleet voorbereid op af, zodat ik meteen bij de klant kan handelen. Het is een tool waarmee Nefit Bosch mij in staat stelt om heel efficiënt online ‘parkbeheer’ over mijn geplaatste warmtepompen te doen en daarmee mijn klanten maximaal te ontzorgen.’
Binnenunit in thuiskantoor geplaatst
Bakker neemt ons mee naar één van zijn projecten: een goed geïsoleerde woonboerderij net buiten het dorp. ‘De bewoner kreeg van de gemeente Westerkwartier een energieadvies én een extra financiële bijdrage om zijn woning aardgasloos te maken’, vertelt Bakker. ‘Bij de aanschaf van een warmtepomp kwam daar dan nog de landelijke ISDE-subsidie bij. Ik heb hier een all-electric Bosch 5800i Tower geïnstalleerd. ‘De buitenunit staat hier naast de voordeur en is fluisterstil. De binnenunit hebben we niet in de oorspronkelijke installatieruimte geplaatst, maar in het thuiskantoor van mijn klant. Die zit hier dagelijks te werken en hoort ‘m niet of nauwelijks. Hij vindt ‘m zelfs mooi staan, en zeg nu zelf: het ziet er op deze plek goed uit toch? De binnenunit is vlak bij de vloerverwarmingsverdeler en de buitenunit geplaatst, voor optimale efficiency. Bovendien heb ik hier alle ruimte voor onderhoud en service. Het mooie van dit Tower-model is dat alles in dit ene toestel zit: het buffervat, de pompgroep, noem maar op. Beneden wordt gebruik gemaakt van de al aanwezige vloerverwarming, boven zijn er standaard radiatoren. Met een constante temperatuur van 20 °C is hier sprake van aangenaam comfort. Binnenkort worden de volgende stappen gezet: het plaatsen van PV-panelen, waarmee alle elektriciteit die nodig is in het huishouden én voor het draaien van de warmtepomp duurzaam zal worden opgewekt.’
* Bron: Het Warmtepomp Trendrapport van Dutch New Energy Research
Bezoek ook https://installatieservicenoord.nl/