an maandag 5 tot en met zondag 11 september 2011 vindt de zevende editie van de Week van de Alfabetisering plaats. Een week waarin overal in het land activiteiten plaatsvinden die aandacht vragen voor het belang van de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen. Stichting Lezen & Schrijven heeft alle gemeenten, bedrijven, ziekenhuizen, scholen, kinderopvangcentra en individuen opgeroepen tussen 5 en 11 september 2011 een activiteit te organiseren. De stichting heeft de gemeente Zuidhorn expliciet gevraagd deel te nemen, omdat het Gomarus College in Zuidhorn zeer actief is op het gebied van bestrijding van laaggeletterdheid.
Leesstrippenkaart
Het Gomarus College in Zuidhorn heeft dit schooljaar een leesstrippenkaart geïntroduceerd om leerlingen met taal- en leesproblemen te stimuleren thuis meer te lezen. Elke tien gelezen bladzijden is een stempel waard. Na één schooljaar leverde die 35.000 gelezen bladzijden ofwel 70 volle strippenkaarten op! Dankzij het gebruik van de strippenkaart heeft een groot aantal leerlingen betere leesresultaten geboekt. Komend schooljaar zet de school de strippenkaart weer in om het lezen te stimuleren. Het Gomarus College is daarom dit jaar terecht genomineerd voor de Nationale Alfabetiseringsprijs.
Weekbus
Twaalf leerlingen van het Gomarus College in Zuidhorn en wethouder Nederveen van de gemeente Zuidhorn stappen maandag 5 september in de speciale weekbus van de Stichting Lezen & Schrijven. Hierin zitten iedere dag bijzondere gasten. De bus start bij het Gomarus College en rijdt via het gemeentehuis naar Groningen. Daar stapt wethouder Pastoor van de gemeente Groningen in met een aantal leerlingen van het MBO en de Nassauschool. In de stad Groningen wordt de Week van de Alfabetisering officieel geopend. De rest van de week doet de bus onder meer Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Zwolle, Breda, Vlissingen, Nijmegen en Enschede aan. De toer eindigt zaterdag 10 september in Amsterdam. Hier schrijven honderden kinderen in Koninklijk Theater Carré samen de laatste regels van Het Langste Gedicht.
_____________________________