Bauke Mollema gaat het wielerseizoen 2018 in met schijfremmen. ,,Dit heeft de toekomst. In een afdaling voel ik me echt meer op mijn gemak’’, toont de 31-jarige wielrenner zich tevreden over de innovatie van zijn ploeg Trek-Segafredo.
Met schijfremmen werd binnen Trek-Segafredo, de Amerikaanse wielerformatie waartoe Bauke Mollema behoort, al een paar jaar geëxperimenteerd. Er kleefden tot afgelopen jaar nog steeds te veel nadelen aan. Die weerhielden de techneuten ervan om hun profs met de nieuwste techniek op pad te sturen, maar dit jaar wordt de stap gewaagd.
Grote rondes
Zo gaan in ieder geval de klimmers Bauke Mollema en zijn nieuwe collega Gianluca Brambilla de grote rondes in met schijfremmen op de fiets. In Parijs-Roubaix zullen ook John Degenkolb en Jasper Stuyven er gebruik van maken.
Wat de technici veel hoofdbrekens opleverde bij de evolutie van de schijfremmen was het verkleinen van de kans op lichamelijk letsel bij valpartijen. ,,Er zijn wel een paar akkefietjes geweest’’, herinnert Mollema zich. Ze waren er mede de oorzaak van dat de Groninger in eerste aanleg niet zo enthousiast was over het nieuwe fenomeen binnen het wielrennen op de weg. ,,Als het gevaarlijk is, moet je het natuurlijk niet willen.’’
Vleeswond
Zo liep onder meer Movistar-renner Francisco Ventoso een diepe vleeswond op in de editie 2016 van Parijs-Roubaix. De Spanjaard deed destijds een oproep de schijfrem te bannen uit het profpeloton, maar inmiddels zijn letterlijk de scherpe randjes van de discussie afgehaald. De discs waarmee Trek-Segafredo de fietsen in 2018 uitvoert, hebben afgeronde hoeken. Die verkleinen de kans op snijwonden aanzienlijk.
Een tweede bezwaar was het gewicht. Schijfremmen leggen meer grammen in de schaal dan de traditionele V-remmen waarmee racefietsen zijn voorzien. Het nieuwe frame van Trek is inmiddels zo licht, dat ook dat geen beletsel meer vormt. Met de schijfremmen erop weegt het rode, Amerikaanse raspaardje precies 6,8 kilo, het minimale gewicht waaraan de fiets volgens de richtlijnen van wielerkoepel UCI moet voldoen. ,,Anders hadden we er gewicht bij moeten plakken’’, merkt Mollema op.
Trainingskamp
Mollema verblijft op dit moment nog in Nederland, waar hij de feestdagen heeft doorgebracht. Over enkele dagen keert de Groninger met zijn gezin terug naar woonplaats Monaco, waarna hij doorvliegt naar Mallorca. Daar staat opnieuw een trainingskamp op het programma. Ook rijdt de klassementsman er zijn eerste koersen van het seizoen.