Transport Online berict dat Koopman Logistics in Noordhorn onlangs drie nieuwe trucks van het type TGX 18.430 in ontvangst heeft genomen. Met de aanschaf van deze nieuwe generatie MAN-trucks verwelkomde Koopman ook haar 300ste MAN. De vrachtwagens worden ingezet in het stukgoedvervoer en vervoer van full truck loads, één van de disciplines waarin Koopman erin is geslaagd om het verschil te maken.
Sinds 35 jaar is MAN-dealer Sommerauer de huisleverancier van Koopman. “Dat begon met een MAN met korte cabine, topsleeper en Unterflur motor. Die constructie was bedacht om zo veel mogelijk volume te kunnen meenemen”, zegt Ernst Sommerauer. Koopman had toen een vloot van circa 64 trucks. ”Sommerauer weet in te spelen op onze specifieke vraag naar voertuigen en beseft tijdig welke kant we op willen. Dat schept vertrouwen”, aldus directeur Harm Koopman.
De relatie met MAN gaat terug tot 1957. MAN is het merk dat steeds bleek te kunnen voldoen aan de eisen van het innoverende bedrijf, dat inmiddels tot een toonaangevende speler in diverse logistieke disciplines is uitgegroeid. De aanschaf van MAN past ook goed in de relatie die Koopman al meer dan 40 jaar heeft met importeur Pon. Een relatie van wederzijds vertrouwen en samen slim innoveren. Daarbij is Pon een grote opdrachtgever voor Koopman en tegelijk leverancier van de MAN-dealer.
Ondernemend
Koopman Logistics telt inmiddels 450 trekkende eenheden en zo’n 1.200 man personeel waarvan circa de helft chauffeur is. “Daarnaast werken we met de nodige charters”, zegt Harm Koopman. “We hebben vestigingen in Nederland, Duitsland en België en beschikken over meerdere werkplaatsen. We zijn toonaangevend in autologistiek. Jaarlijks distribueren we ruim een miljoen auto’s en voeren we tal van aanvullende diensten uit voor onze klanten, zoals remarketing, hikerservice en fleetmanagement. We zijn partner in het distributienetwerk Transmission en met Koopman Cargo zijn we sterk in disciplines van complete en deelvrachten. Door meer te doen dan alleen van A naar B te rijden, door klanten meer te bieden en ze volledig te ontzorgen, hebben we ons bedrijf verder kunnen ontwikkelen”, zegt Harm Koopman.
Innovatie
De jubileumtruck van Koopman is er een uit de nieuwe MAN truckgeneratie met een breed scala aan innovaties die de chauffeur assisteert met intelligente veiligheidssystemen en die de fleetowner zal verrassen met een sterk verbeterd brandstofverbruik. “We hebben ons vertrouwen in MAN met de komst van de nieuwe truckgeneratie bevestigd. De nieuwe voertuigen sluiten aan bij onze wensen op het gebied van veiligheid, chauffeurscomfort en duurzaamheid.” Zoals ook te zien is aan de nieuwe MAN, staat telematica hoog in het vaandel in de wereld van transport en logistiek, een voorwaarde voor efficiencyverbeteringen en succes. “Koopman heeft daarom een eigen telematica-afdeling die nieuwe toepassingen ontwikkelt, met als doel om tot een nog transparantere, efficiëntere en een meer duurzame bedrijfsvoering te komen.”
foto: transport online