zuidhorn -
De initiatiefnemers van de actie om te komen tot herplant van iepen aan beide kanten van de Friesestraatweg tussen Zuidhorn en de stad Groningen krijgen bijval. Zuidhorner Ger Blijham - behalve historicus ook deskundige op ruimtelijk en landschappelijk gebied - ondersteunt de actie. Hij wijst erop dat de aanplant van iepen vanouds karakteristiek is voor het Groninger landschap. Ook langs de Friesestraatweg stond deze boomsoort in het verleden.
Blijham vindt dat de provincie niet altijd even zorgvuldig met de iepen is omgesprongen. "Bij de laatste grote ijzelaanval sneuvelden hier veel bomen. Herplanting bleef uit, waardoor de weg haar oorspronkelijke schoonheid verloor." Hij kan zich ook vinden in de aanplant van een beukenhaag tussen rijbaan en fietspad. "Het fietspad wordt er fraaier door. Fietsers komen zo in de luwte te rijden. Een haag voorkomt bovendien dat fietsers verblind raken door autolichten wat nu in de ochtend- en avondspits vaak het geval is. Jarenlang fietste ik regelmatig naar Groningen. Uit eigen ervaring weet ik dat je op dit traject door het felle schijnsel van autolampen andere fietsers vaak niet ziet aankomen."
Op het gebied van veiligheid voorziet Blijham in de aanplant van iepen een psychologisch effect: "Met aan beide kanten bomen lijkt de weg smaller, waardoor automobilisten hun snelheid gaan temperen." In toenemende mate komen deskundigen de laatste tijd op voor het open landschap. Is de aanplant van iepen hierop geen aanslag? Blijham: "Behalve in het Oldambt heeft de provincie Groningen geen open landschap. Overal in het Hogeland, Humsterland en De Marne vind je plukken bomen." Ook vanuit toeristisch oogpunt is volgens Blijham iets te zeggen voor terugkeer van de rij iepen langs de Friesestraatweg. "Dit kan helpen bij het opnieuw op de kaart zetten van de Groene Kustweg", meent hij. Medio jaren vijftig werd deze route tussen het Deense Skagen en Amsterdam gepromoot." In de jaren negentig kwam hier de klad in. Met een collega doet Blijham momenteel verwoede pogingen deze toeristische route nieuw leven in te blazen.
bron DvhN