Bij het organiseren van een evenement komt heel wat kijken!
Als u binnen onze gemeente een evenement wilt organiseren heeft u een vergunning nodig.
Deze evenementenvergunning moet minimaal 8 weken vóórdat het evenement plaatsvindt, worden aangevraagd. Deze tijd is vooral nodig omdat aan externe instanties, zoals de regiopolitie en de brandweer, advies moet worden gevraagd over ondermeer de (brand)veiligheid, de openbare orde en het parkeren van auto’s. Daarbij komt dat de aanvragen niet gelijkmatig verspreid over het jaar binnenkomen, omdat verreweg de meeste evenementen in de lente- en zomermaanden plaatsvinden.
Om het indienen van de aanvraag gemakkelijker te maken zijn er bij de Algemene Servicebalie in het gemeentehuis standaard aanvraagformulieren verkrijgbaar. Deze formulieren kunt u ook downloaden van de website van de gemeente (www.zuidhorn.nl).
Per 1 januari 2007 zijn de legestarieven voor het aanvragen van een evenementenvergunning fors verhoogd. Dit komt door de nieuwe manier van werken van de laatste jaren. Omdat vooraf advies moet worden gevraagd aan bijvoorbeeld de brandweer, worden de kosten voor een evenementenvergunning hoger. Er worden immers meer uren voor de afhandeling van de vergunning gewerkt. Daarbij komt dat er steeds vaker grotere evenementen worden georganiseerd, waarvoor meer besprekingen moeten worden gevoerd. Ook hierdoor wordt het aantal gewerkte uren weer hoger.
Van alle kosten die de gemeente moet maken wordt een deel doorberekend in het tarief voor de vergunning. Er zijn twee tarieven:het aanvragen van een evenementenvergunning kost € 25;heeft u de aanvraag te laat ingediend (minder dan 8 weken voor het evenement), dan betaalt u € 50.